Wikia

Yodapedia

Anooba

10.825pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Anooba
Anooba CW.jpg
Biologie
Indeling:

Non-intelligent

Classificatie:

Zoogdieren

Lengte:

1,28 meter (hoog)

Voeding:

Carnivoor

Ademhaling:

Zuurstof

Herkomst
Thuisplaneet:

Tatooine

Anooba.jpg

Anooba met prooi

Quote: "Bring out the Anooba's !"
-- Osi Sobeck

Anoobas waren zoogdierachtige roofdieren op Tatooine die in groep jaagden.

FysiologieEdit

De Anooba was een middelgrote rover op Tatooine. Hij had vier poten en een zeer lange staart die hielp met het evenwicht en om koelte te geven door ermee te zwaaien. De kop van de Anooba was herkenbaar door ivoren, beenachtige uitsteeksels aan de bek van het dier. De kop van de Anooba was sowieso al vrij groot en kon een enorme kracht produceren.

Anoobas wogen van 20 tot 45 kilogram en mannelijke exemplaren waren iets groter dan vrouwelijke Anoobas. Vrouwelijke Anoobas kregen drie of vier welpen per seizoen. De jongen werden één seizoen opgevoed en daarna aan hun lot overgelaten. De sterkste jonge Anooba’s vormden onder hun een nieuwe groep dieren. De welpen werden gevoed door eten uit te braken. Daarom aten Anoobas enorm veel in één keer omdat ze een deel ervan toch terug uitbraakten.

LevenEdit

Anoobas waren opportunisten wanneer mogelijk. Ze leefden in groepen van 10 of 12 dieren. Deze groepen werden geleid door een alpha mannetje en een alpha vrouwtje. Het waren nachtdieren die echter ook overdag konden jagen en prooien achtervolgen. Op andere planeten joegen ze soms enkel overdag omdat hun prooien dan actief waren.

Alle kleinere wezens werden potentieel als prooi door de Anoobas beschouwd. In groep konden ze zelfs een Ronto, een Jerba of een Eopie vellen. Met hun benige bek konden ze makkelijk de dikste benen kraken. Kleinere dieren waarop de Anooba joeg, waren de Jakrab en de Scurrier.

Tijdens de Clone Wars richtte Embo een Anooba af die hij Marrok noemde. Een groep Anoobas zorgde ervoor dat de kudde Jerbas van Swilla Corey uit elkaar werd gedreven na een Sandwhirl.

Anoobas waren trainbaar omdat ze zo gewoon waren aan het leven in de kudde. Maar omdat ze hun jongen steeds verwierpen na een periode zorgde dit vaak voor een wildgroei van Anoobas die zwervers aanvielen. Vele planeten verboden dan ook het houden van Anoobas al waren er altijd verzamelaars van groot wild of jagers die deze dieren in het geheim hielden.

Tijdens de Clone Wars waren er Anooba's aanwezig op The Citadel te Lola Sayu. Commandant Osi Sobeck zette de Anooba's pas in als een van de laatste mogelijkheden om ontsnapte gevangenen terug te vinden. Dit gebeurde toen Even Piell werd gered door de Jedi uit The Citadel. Een van de Anooba's kon Master Piell echter verrassen en hem doden.

VerschijningEdit

BronEdit

In andere talen

Around Wikia's network

Random Wiki