Wikia

Arvel Crynyd
Arvel Crynyd1.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Man

Oogkleur:

Bruin

Biografie
Overleden:

4 ABY

Bijnaam:

Green Leader

Functie:

Rebel Alliance Piloot

Vervoer:

RZ-1 A-Wing Interceptor

Affiliatie:

Rebel Alliance

Quote: "Green Leader standing by"
-- Arvel Crynyd

Arvel Crynyd was een Rebel Alliance piloot die de functie van Green Leader vertolkte in de Battle of Endor.

BiografieEdit

Crynyd was één van de piloten die het aandurfde om de uiterst snelle en gevoelige A-Wing Starfighters te bestuderen. Sterker nog, Crynyd werd aangeduid als Green Leader waarmee hij dus vermoedelijk één van de beste A-Wing Pilots was ten tijde van de Battle of Endor.

Samen met de andere Squadron Leaders verzorgde hij de aanval op de Death Star II. De uiterst snelle A-Wing Starfighters waren moeilijke doelwitten voor de Imperials.

Crynyds belangrijkste moment zou in een latere fase van het gevecht plaatsvinden. Samen met andere A-Wing Starfighters voerde hij een 'strafing run' uit op de Executor. Op dat moment werd hij echter geraakt en kreeg hij geen controle meer over zijn starfighter. Die tolde in het rond en crashte net op de brug van de Executor die onvoldoende beschermd was door de Deflector Shields om de crash van Crynyd te voorkomen. Die de crash geraakte de gigantische Executor volledig de controle kwijt en stortte het schip neer op de Death Star II.

Na zijn dood ontving hij posthuum de Medal of Bravery.

Achter de schermenEdit

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki