Wikia

Yodapedia

Battle of Jabiim

10.961pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Quote: "The Jedi have brought only suffering to our world. But I swear that every Jedi on Jabiim will soon know our pain!"
-- Alto Stratus

De Battle of Jabiim was een memorabele veldslag in de beginfase de Clone Wars. Het was een gevecht waarin de Republic zware verliezen leed en waarin de plaatselijke bevolking betrokken was. Het was tevens het gevecht waarin voor het eerst een soort AT-AT Walkers werden ingezet. De Separatists hielpen de Jabiimi Nationalists en de Republic werd geholpen door de Jabiimi Loyalists. De Nationalists waren onder leiding van Alto Stratus, een gerespecteerd leider en dodelijke krijger.

De veldslagEdit

De troepen van het Republic hadden zich gevestigd in Shelter Base. Om zich klaar te maken om de CIS linie aan te vallen. Samen met de loyalisten van Captain Gillmunn hadden ze een paar vijandelijke verdedigingsposities veroverd, maar dat was deel van het Separatisten plan om de vijandelijke troepen te scheiden van elkaar. Alto Stratus hield zijn Nimbus Commandos en Battle Droids op reserve om de Shelter Base aan te vallen, die was nu kwetsbaar. Op dag 21 na dat de troepen van de Republic hadden geland viel hij aan. Hij verzwakte daarmee de Republic Troepen. De Republic verloor zelfs twee Jedi Generals en de meeste Padawans.

Men dacht dat Obi-Wan Kenobi was omgekomen bij een explosie van een AT-AT Walker. Hij en Alpha-17 een ARC-Trooper bleken uiteindelijk te zijn gevangen genomen door Asajj Ventress en naar haar thuisplaneet Rattatak getransporteerd.

De Republic's Troepen waren slecht voorbereid op de slechte omstandigheden, terwijl de Jabiimi Rebels hier hun hele leven al hadden gewoont. De Heavy Walkers van de Republic kwamen vast te zitten in de modder en waren mooie doelwitten voor de Nimbus Commandos. En met al het regen en de konstante stormen konden de Republic Soldaten ook geen luchtsteun krijgen. De communicatie systemen van de Republic werden gestoord door de turbulente atmosferische omstandigheden. Zo konden de Rebellen de Republic Troepen telkens verslaan ondanks de Republic's meerderheid en zware wapens.

Over de gehele week hadden Alto Stratus troepen veel grond veroverd in het Noorden en had General Norcuna troepen bij Choal vernietigd. Dertig dagen na de landing van de Clones waren er al 18 Jedi en 5000 Clone Troopers gesneuveld in de slag. General Leska had haar troepen naar Razor Coast gesteurd om de Separatisten daar aan te vallen en om Alto Stratus gevangen te nemen. Deze slag won de Republic dan ook maar ze hadden veel troepen verloren en Stratos was niet aanwezig bij Razor Coast.

Ondertussen leide Stratos persoonlijk zijn Nimbus Commandos om een Republic convoy aan te vallen, die de Republic hard nodig was. Het Convoy was onderleiding van First Lieutenant Anakin Skywalker. Het Convoy was in een mijnenveld gelokt, dat al het zware geschut van de Republic uitschakelde, De Republic was niet voorbereid op zulke aanvallen omdat de Separatisten voor het eerst mijnen gebruikte. Toch wist Anakin het konvooi te redden door de Force te gebruiken om de mijnen op te blazen. Alto Stratus raakte lichtgewond in deze strijd maar hij wou vooral wraak nemen. Hij verzamelde zijn troepen voor een laatste aanval op Cobalt Station van de Republic.

Op dag 37 sneuvelde General Leska tijdens een gevecht. Anakin kreeg het bevel over de uitgeputte soldaten. Een evacuatieplan was ondertussen al gemaakt maar de Jabiimi Rebellen vielen aan met een groot en sterk Battle Droid leger. Ze vielen aan ten Zuiden van Cobalt Station. Een groep Padawans en de overgebleven Clone Troopers verdedigden hun positie vanuit een verzakking waar ze 5 dagen standhielden tegen een leger van 10.000 man. Stratus werd gedood in de laatste uren van het gevecht door Padawan Aubrie Wyn. De Separatisten verloren ongeveer de helft van hun leger, maar de verliezen voor Republic waren nog erger. De Battle Group had de Separatisten lang genoeg bezig gehouden om het evacuatieplan te voltooien maar verschillende Jedi en talloze Padawans waren gedood of vermist.

Op dag 43 arriveerden de Republic evacuatieschepen. Op bevel van Palpatine besliste Anakin om de Clone Trooper mee te nemen en de loyalisten achter te laten met de puinhoop op Jabiim. De Loyalisten voelden zich verraden door de Republic en Anakin Skywalker. Deze haat zou zich blijven manifesteren tot tijdens de Galactic Civil War en zou een belangrijke impact hebben op de plannen van de Rebel Alliance toen Leia Organa en Luke Skywalker een bezoek aan Jabiim brachten na de Battle of Yavin.

Obi-Wan Kenobi werd na de Battle of Jabiim door Asajj Ventress ontvoerd naar Jabiim en een tijdlang gevangengehouden, samen met Alpha-17. Anakin Skywalker werd ondertussen getraind door Ki-Adi-Mundi.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki