Wikia

Yodapedia

Bith

10.843pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Bith
Bith1.jpg
Biologie
Uitspraak:

Bĭth

Indeling:

Intelligent

Classificatie:

Craniopod

Subspecies:

Y'bith
Aalagar

Lengte:

1,60 – 1,80 meter

Levensduur:

> 85 jaar

Ademhaling:

Zuurstof

Herkomst
Thuisplaneet:

Clak'dor VII

Taal:

Bith

Schrift:

Bith

Affiliatie:

Galactic Republic
CIS

Bith waren een hoogontwikkeld species afkomstig van de planeet Clak'dor VII. Ze waren makkelijk herkenbaar aan hun grote schedels.

FysiologieEdit

Bith konden maximaal 1,80 meter groot worden, al waren de meeste Bith minder groot. Hun grote schedels waren hun grootste kenmerk. In hun schedel zat hun bijzonder grote hersenmassa die van de Bith één van de meest intelligente species maakte in het universum.

Wetenschappers hebben de afkomst van de Bith niet kunnen ontdekken. De Bith hebben immers vele kenmerken van hun voorouders verloren. Door hun brein blonken Bith meestal uit in abstracte wetenschappen of abstract denken. Hun brein controleerde de meer primitieve gedragingen zoals geweld en angst.

Bith bezaten vijf lange vingers waardoor ze makkelijk instrumenten en gereedschappen konden hanteren in het universum. Hierdoor waren ze geschikt om complexe taken te verrichten. Voor zware fysieke taken, waren Bith minder goed uitgerust.

Bith hadden grote, zwarte ogen waardoor ze makkelijk alle details kunnen waarnemen. Bith hadden geen slaap meer nodig en daardoor hadden de Bith hun oogleden verloren tijdens hun evolutie. Een doorschijnende laag beschermde de ogen van de Bith. Om op kracht te komen, volstond het dat een Bith mediteerde.

Bith NEGAS.jpg

Bith muzikant

Het ademhalingsstelsel van de Bith was opmerkelijk. Ze ademden door hun kleine neus dat de zuurstof doorstootte naar hun enkele long waar de zuurstof meteen werd doorgestuurd naar het bloed. Afvalgassen werden uitgescheiden door de huid. De reukorganen van de Bith waren gelokaliseerd in een soort huidflappen aan de kaken in plaats van in hun neus. De reukzin van de Bith was echter sterk ontwikkeld, net als hun gehoor waardoor ze bijvoorbeeld uitstekende muzikanten waren.

Bith spraken en schreven Bith. Hun huid kon verschillende kleuren hebben maar meestal was deze roze tot lichtbruin.

CultuurEdit

Doordat de Bith hun primitieve instincten konden onderdrukken waren Bith pacifisten. Bith werden beschouwd als grote denkers en waren rustig en introvert van aard. Door hun ontwikkeld brein blonken Bith uit als linguïsten, musici, kunstenaars, redenaars, mathematici, leraars, onderhandelaars, ontwerpers, programmeurs, informatici, ingenieurs en logici.

Bith waren sterk afhankelijk van technologie op hun planeet Clak'dor VII. Het belangrijkste was mogelijk hun Computer Mating System. Dit was eigenlijk een automatisch systeem dat potentiële Bith ouders aan elkaar koppelde en hen een beeld gaf hoe hun kind er zou uitzien, het zogenaamde Child Pattern. Het CMS combineerde het DNA van kandidaat Bith ouders met elkaar en zodoende kon de ouder de andere partner kiezen. De ouders spraken onderling af hoeveel kinderen ze zouden krijgen en wie de opvoeding zou verzorgen. Een jaar later leverde het CMS hun kinderen af ‘op bestelling’. Deze gewoonte was al zolang gaande dat de Bith zichzelf niet meer op een natuurlijke wijze konden voortplanten.

De politiek van de Bith was ook geleid door technologie. Computers berekenden wie de meest capabele Bith waren om een politieke loopbaan te vervullen. Deze leiders, die verzamelden in een comité, leidden de Bith samenleving via een systeem van ingewikkelde wetten.

In het universum werden Bith gerespecteerd en aangeworven als wetenschappers, kunstenaars, boekhouders en muzikanten. Regeringen en bedrijven in de Core Worlds namen vaak Bith aan omdat zij voor innovatieve ideeën zorgden.

GeschiedenisEdit

ArenaBand.jpg

Bith in de Mos Espa Arena Band

De Bith waren altijd een gerespecteerd species in het universum. In vroege tijden waren het vaak Bith die de vredesonderhandelingen regelden tussen planeten en volkeren. Bith werden vertegenwoordigd door een delegatie in de Galactic Senate. Bith Jedi verdedigden het universum en zorgden voor orde en vrede.

Hoewel Bith eigenlijk pacifisten waren, was het ironisch genoeg een oorlog die de Bith samenleving bijna ten einde bracht. In 300 BBY brak er een conflict uit tussen de steden Nozho en Weogar over een patent op een nieuw soort stardrive. Beide steden eisten het patent op voor een neutrale rechter. De rechter werd echter omgekocht door Nozho dat het patent kreeg toegewezen. Weogar kwam dit te weten en begon eveneens deze stardrive te bouwen. Dit zorgde voor een jaar van rivaliteit tussen beide steden die uitmondde in een chemische oorlog. Nozho lanceerde een chemisch wapen waardoor 90% van alle inwoners van Weogar werden vernietigd. De overlevenden vielen vervolgens aan met biologische wapens waardoor bijna al het leven op de planeet verdween. De chemische aanval leidde ook tot het ontstaan van een nieuw Bith subspecies, de Y'bith.

Na de oorlog moesten Bith in grote overkoepelde steden leven omdat hun planeet te sterk vervuild was. Omwille van de oorlog ontwikkelde de technologie ook amper in 300 jaar. Alle natuurlijke grondstoffen waren uitgeput en de Bith moesten een beroep doen op andere planeten om hen materiaal te leveren.

Cantina Band HS.jpg

Cantina Band

De Bith waren tegenstanders van de Clone Wars maar sloten zich onder druk toch aan bij de CIS. Onder het Galactic Empire trok de Senator en zijn delegatie zich terug van Coruscant. De Bith trokken zich terug in hun steden en leefden een meer afgescheiden bestaan. Sommige Bith steunden echter het Empire uit hun logische drang naar orde. Deze Bith waren vaak computerprogrammeurs en ingenieurs.

Bekende BithEdit

Achter de SchermenEdit

  • Bith droegen tijdens de productie de naam van Sicmoo.
  • De Bith uit ‘ANH’ werden gemaakt en gespeeld door mensen van ILM tijdens de pick-up shooting in Los Angeles.

VerschijningEdit

BronEdit

Wiki.png
Yodapedia heeft 24 afbeeldingen gerelateerd aan Bith.

Around Wikia's network

Random Wiki