Wikia

Yodapedia

Boonta Eve Challenge

11.111pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Flag Parade.jpg

Boonta Eve Challenge

Mos Espa Arena crowd.jpg

Mos Espa Arena

Quote: "Toong mee cha kulkah du Boonta magi! Tah oos azalus ooval Podraces"
-- Beed

De Boonta Eve Challenge was de Boonta Eve Classic Podrace die in 32 BBY werd gewonnen door de menselijke slaaf Anakin Skywalker. Het volgde het gevaarlijke Mos Espa Circuit. De Boonta Eve Classic was één van de Podraces met het meeste aanzien. Het was het 7de en laatste circuit in het Galactic Podracing Circuit waardoor deze race beslissend was voor het kampioenschap.

VoorafEdit

De Boonta Eve Challenge was niet alleen memorabel omdat een Mens deze wedstrijd won, de winst van Anakin hielp Qui-Gon Jinn en Queen Amidala aan de nodige wisselstukken die ze nodig hadden om hun reis richting Coruscant verder te zetten na de Invasion of Naboo.

Om hen te helpen, stelde Anakin voor om hem te laten deelnemen in zijn zelfgemaakte 620C Pod Racer. Qui-Gon Jinn kwam met Watto overeen om hem de toegangsprijs voor een deelname te laten voorschieten. Als Anakin won moest Watto enkel de onderdelen betalen voor het Royal Starship. Indien Anakin niet won, mocht Watto het schip zelfs houden.

Maar net voor de race van start ging, maakte Qui-Gon nog een extra weddenschap. Hij gokte dat Anakin de race zou winnen, in tegenstelling tot Watto die op Sebulba had gegokt. Qui-Gon vergokte 'zijn' Podracer tegen de vrijheid van Anakin. Omdat Watto ook niet Shmi Skywalker wou verliezen kon Qui-Gon slechts één van Watto's slaven kiezen.

Mos Espa Arena.jpg

Mos Espa Arena

De Boonta Eve Challenge werd met argusogen gevolgd op Mos Espa en net als alle jaren bestond er weer heel veel mediabelangstelling voor de Boonta Eve Classic. De favoriete Podracers werden geïnterviewd door Fode & Beed en complotten werden vooraf gesmeed.

WedstrijdEdit

AanvangEdit

Jabba the Hutt woonde de Boonta Eve Challenge persoonlijk bij in gezelschap van Gardulla the Hutt. Hij verklaarde de race officieel geopend uit zijn loge. Ook Watto keek toe uit zijn loge in het gezelschap van onder andere Weazel en Graxol Kelvyyn. Anakins supporters mochten toekijken uit één van de torens, terwijl zijn pitcrew bestaande uit R2-D2, C-3PO, Kitster Banai en W. Wald ongeduldig wachtte. Qui-Gon raadde Anakin aan om op zijn gevoel af te gaan tijdens de race. Anakin zag echter niet hoe Sebulba zijn 620C Pod Racer saboteerde.

Net zoals elk jaar werd het Mos Espa Circuit van de Boonta Eve Classic aangedaan die rond Ben's Mesa de gevaarlijke trajecten aandeed zoals de Laguna Caves, Beggar's Canyon, The Whip en de Canyon Dune Turn.

Fode & Beed kondigde de Podracers aan en na de parade met de vlaggen van de racers ging de wedstrijd van start.

Jabba the Hutt Boonta.jpg

Jabba the Hutt

1e RondeEdit

De start verliep desastreus voor Anakin Skywalker en Ben Quadinaros. Quadinaros raakte helemaal niet weg en toen Anakin eindelijk vertrok, waren de andere deelnemers al lang weg. Sebulba had Mawhonic dan al van de weg geborsteld en Ratts Tyerell crashte in de Laguna Caves. Anakin schoof langzaam maar zeker op. Ody Mandrell maakte een pitstop maar zijn DUM-Series Pit Droids maakten het te bont en Mandrell kon niet meer starten.

2de RondeEdit

In de tweede ronde stak Anakin Gasgano en Teemto Pagalies voorbij en saboteerde Sebulba Mars Guo’s racer. Anakin moest al racend een kabel herstellen die was losgekomen door een bruusk manoeuvre te maken. Nabij de Canyon Dune Turn was Anakin echter opnieuw opgeklommen naar de tweede plaats. Teemto Pagalies werd uitgeschakeld door Tusken Raiders. Neva Kee verdween in het niets tijdens deze ronde. Clegg Holdfast crashte nadat hij was geraakt door Sebulba zijn vlammenwerper, maar volgens Podracing Quarterly werd hij 7de.

3de RondeEdit

Anakin Sebulba race.jpg

Anakin vs Sebulba

De laatste ronde verliep nek aan nek. In Beggar's Canyon liet Anakin zijn vliegkunsten zien door via een onderhoudsplatform net voor Sebulba te landen. Op het einde van de ronde had één van Anakins motorpech in Jett's Chute door de sabotage van Sebulba bij het begin van de race. Een snelle ingreep van Anakin beperkte de achterstand en in de laatste rechte lijn was het een nek aan nek race die uiteindelijk werd gewonnen door Anakin doordat Sebulba’s Pod zich vast haakte en tenslotte zichzelf uitschakelde. Anakin kreeg de Boonta Cup als beloning.

AfloopEdit

Quote: "You have brought hope to those who have none"
-- Shmi Skywalker

Een gevolg van deze onverwachte overwinning was dat veel gokkers geld verloren die op Sebulba hadden gewed, waaronder Watto. Zij die wél op Anakin hadden gewed, waren waarschijnlijk rijk geworden die dag. Anakin Skywalker was geen slaaf meer en Queen Amidala kon haar reis verderzetten naar Coruscant. Sebulba kocht de 620C Pod Racer van Anakin en zinde op wraak in zijn volgende wedstrijd.

Anakin wins.jpg

Hail to the winner

DeelnemersEdit

Eerste rijEdit

Tweede rijEdit

Derde rijEdit

Vierde rijEdit

Mars Guo crash.jpg

Mars Guo crasht

Vijfde rijEdit

UitslagEdit

Anakin Podracer pilot.jpg

Anakin Skywalker

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki