Wikia

Yodapedia

Boonta Speeder Race

10.825pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Boonta Speeder Race.jpg

Boonta Speeder Race

Boonta Race1.jpg

Boonta Speeder Race stadion

Boonta Race2.jpg

De zege is voor Thall & Jord

Quote: "Welcome to the Boonta Speeder Race"
-- Announcer

De Boonta Speeder Race was een bekende wedstrijd met Landspeeders op Boonta gehouden tijdens de Boonta Eve.

OntstaanEdit

Het was Yenchara the Hutt die het potentieel zag om andere species ook te laten racen in de Boonta Eve Races. Yenchara zag dat de Races succes hadden en richtte de economie van Boonta naar het uitbouwen van deze alsmaar populair wordende wedstrijd die net zoals de planeet ook naar Boonta the Hutt werd genoemd om zijn goddelijke status te herinneren. Yenchara the Hutt trok meer en meer kolonisten aan en Boonta werd een soort verblijfsoord voor waaghalzen en beoefenaars van extreme sporten.

WedstrijdEdit

De Boonta Speeder Race werd gehouden in een stadion dat talloze bezoekers kon huisvesten. De Landspeeders vertrokken voor tien rondes van pure snelheid van uit een startbox waaraan een persoonlijke loge was gevestigd waarop men de wedstrijd kon volgen. Het parcours werd gehouden en Transparisteel tubes.

Een ronde telde tien bochten van 360° die de Speeder helemaal bovenaan voerden en een lange, ovaalvormige bocht waardoor de Speeders weer helemaal onderaan kwamen te staan aan de tien bochten. In de buizen konden deelnemers elkaar belagen en voorbijsteken.

GeschiedenisEdit

In 15 BBY namen Jord Dusat en Thall Joben mee aan de Boonta Speeder Race. Thall moest hun eer verdedigen want Jord was geblesseerd geraakt na hun ontsnapping van de Fromm Gang in de ruimte. Samen met R2-D2 trotseerde Thall in de White Witch te tegenstanders. Joben had makkelijk gewonnen, ware het niet dat Boba Fett in zijn Silver Speeder ook deelnam en het Thall zo moeilijk mogelijk maakte. De Thermal Detonator die Tig Fromm in de White Witch had geplaatst, raakte los en kwam om de Silver Speeder terecht. Fett staakte de race maar rekende de Fromm Gang in ter compensatie van zijn verloren goederen.

Niet alleen Terrinald Screed woonde deze race bij, ook de befaamde Zebulon Dak was één van de toeschouwers. Hij bood Thall Joben, Jord Dusat en Kea Moll jobs aan in de Zebulon Dak Speeder Corporation.

Achter de SchermenEdit

  • De term ‘Boonta’ verscheen voor het eerst in Droids en werd daarna in Episode I overgenomen.

VerschijningEdit

BronEdit

In andere talen

Around Wikia's network

Random Wiki