Wikia

Yodapedia

Captain

10.971pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Captain (Kapitein) was een rang die voorkwam in de marine, het leger en de luchtmacht. Een Captain was over het algemeen iemand met leiderscapaciteiten. Captain was binnen de marine en de luchtmacht een iets hogere rang dan Captain binnen het leger. Binnen het leger kwam de Colonel op hetzelfde niveau als een marine Captain.

Royal Naboo Security ForcesEdit

Panaka1.jpg

Captain Panaka

Bij de Royal Naboo Security Forces was Captain de hoogste rang. Een Captain was hier dan ook de aanvoerder de gehele macht.

UniformEdit

Een Captain bij de RNSF was te herkennen aan zijn blauwe tenue, leren vest en cap met nekbescherming, het uniform dat door alle leden van de Security Officers werd gedragen. Een Captain had op zijn tenue twee rode strepen. Het detachement dat gestationeerd was op Coruscant in dienst van Senator Padmé Amidala had een uniform in dezelfde kleuren, maar nu met een iets gewijzigd uiterlijk en een leren overjas.

Bekende CaptainsEdit

Galactic RepublicEdit

Clone Captain.jpg

Clone Captain

Binnen het Grand Army of the Republic was een Captain de aanvoerder van een Company (Kompagnie).

UniformEdit

Bij de Phase 1 Clone Troopers waren Captains te onderscheiden door rode markeringen.

Bekende CaptainsEdit

Galactic EmpireEdit

Lorth Needa.jpg

Captain Lorth Needa

Piett.jpg

Captain Firmus Piett

Binnen het Galactic Empire waren er Captains in het Imperial Army en in de Imperial Fleet. Ook hadden enkele piloten de rang van Captain, zij gaven leiding over een groep van 12 TIE Fighters.

Uniform en InsigneEdit

Een Captain droeg een groen-grijs of zwart uniform met zwarte laarzen en meestal een cap in dezelfde kleur als het uniform. Het meest gebruikte insigne van een Captain uit de Imperial Fleet had drie rode blokjes en drie blauwe blokjes. Daarnaast droegen Captains één Code Cylinder.

Bekende CaptainsEdit

Rebel AllianceEdit

In de Rebel Alliance werd de rang van Captain op gelijke wijze gebruikt als in het Galactic Empire. Door de vele species en groeperingen die bij de Alliance waren aangesloten was er geen duidelijke structuur in de uniformen en insignes. Een van de aangesloten groeperingen was de Dornean Navy, die meevocht bij de Battle of Endor

Bekende CaptainsEdit

Andere factiesEdit

Raymus Antilles Classic.jpg

Captain Raymus Antilles

Madakor.jpg

Captain Maoi Madakor

AlderaanEdit

Bij het personeel van de vloot van Alderaan werd de rang van Captain gegeven aan de bevelhebber van een schip. Toen Alderaan zich schaarde achter de Rebel Alliance werden de Captains opgenomen in de vloot van de rebellen.

Gungan Grand ArmyEdit

In het Gungan Grand Army waren Captains aanwezig.

Judicial DepartmentEdit

Binnen het Judicial Department werd de rang van Captain gegeven aan bevelhebbers van de schepen en officiers.

Trade FederationEdit

Binnen de Trade Federation en later ook CIS hadden de Neimoidian Captains het bevel over de vlaggenschepen.

WookieesEdit

Bij het leger van de Wookiees kwamen ook Captains voor.

Wing GuardEdit

De Wing Guard kende ook Captains. Dit was mogelijk de hoogste rang die het corps kende.

Civiele ruimtevaartEdit

Enso.jpg

Captain Teyora Rekab

De titel Captain kon nog een betekenis hebben, namelijk als gezagsvoerder van een civiel schip. Deze rang was dan niet betrokken bij een militaire organisatie. Om officieel een Captain te worden, moest het schip voldoen aan een heleboel eisen die werden gecontroleerd door het BoSS.

Bekende CaptainsEdit

Achter de schermenEdit

  • In Episode VI waren bijna alle Imperial Officers gederadeerd of gepromoveerd tot Captain. Dit was vermoedelijk het gevolg van John Mollo die niet meer meewerkte aan Episode VI maar wel de kostuums voor de vorige films had ontworpen.
  • Mogelijk bestond ook de rang van Line Captain maar dit is niet officieel bevestigd. Khurgee, een Imperial Officer aan boord van Death Star I zou een Line Captain geweest zijn. Dit insigne telde zes oranje plaatjes en twee Code Cylinders.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki