Wikia

Yodapedia

Carbonite

10.833pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Carbonite.jpg

Han Solo in Carbonite

Carbonite Sled.jpg

Carbonite blok

Quote: "Just relax for a moment. You're free of the Carbonite."
-- Boushh

Carbonite was een metaal legering gemaakt van Carbon. De stof werd onder andere gebruikt om Tibanna Gas te vervoeren.

Herkomst & GebruikEdit

Carbonite werd gebruikt om stoffen te bevriezen in Carbon Freezing Chambers. Dit gebeurde bijvoorbeeld op Cloud City waar men het Tibanna gas bevroor in Carbonite en het gas zo in blokken makkelijk kon vervoeren. Carbonite werd veelvuldig aangetroffen in het Empress Teta System en op Polus. Rond 4.000 BBY vond de Carbonite Rush plaats in het Empress Teta System toen het Mining Guild en andere ondernemers het systeem kwamen plunderen door de aanwezigheid van Carbonite. De Koros Trunk Line werd de enige veilige Hyperspace route van het Empress Teta System naar Coruscant om het Carbonite te vervoeren. Een blok waarin Carbonite werd vervoerd en waarin ook Tibanna gas werd vervoerd, noemde een Carbonite Storage Repulsor Sled.

Een meer sinistere werking van Carbonite was om levende organismen ermee te bewaren. Dit gebruik werd vermoedelijk ontdekt door de Hutts. Het invriezen van een persoon hield een zeker risico in aangezien het vriesproces moest overleefd worden. De persoon bevond zich dan in een soort comateuze toestand.

Wanneer een persoon werd bevrijd uit Carbonite na een langere periode van bevriezing, leed deze aan Hibernation Sickness wat onder andere tijdelijke blindheid tot gevolg had. Han Solo werd door Darth Vader op Bespin ingevroren in Carbonite als proefkonijn om het daarna ook op Luke Skywalker toe te passen. Luke ontsnapte echter aan dit lot maar Solo bleef tot 4 ABY als een decoratie hangen in Jabba's Palace op Tatooine totdat hij werd gered door Leia Organa.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki