Wikia

Yodapedia

Carlist Rieekan

10.845pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Carlist Rieekan
Rieekan.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Man

Lengte:

1,80 meter

Haarkleur:

Bruin

Oogkleur:

Blauw

Biografie
Geboren:

47 BBY

Thuiswereld:

Alderaan

Titel/Rang:

General

Functie:

Rebel Alliance Officer

Affiliatie:

Rebel Alliance

Rieekan1.jpg

General Rieekan in de Echo Base

Rieekan2.jpg

Carlist Rieekan in actie

Quote: "A death mark's not an easy thing to live with. You're a good fighter, Solo. I hate to lose you."
-- Carlist Rieekan

Carlist Rieekan was één van de belangrijke leiders van de Rebel Alliance in de Galactic Civil War. De meeste leden van de Alliance vonden Rieekan paranoïde en nors.

BiografieEdit

In de laatste dagen van de Galactic Republic nam Rieekan nog deel aan de Clone Wars in het Army of the Republic. Hij nam dienst in de Judicial Forces op zeventienjarige leeftijd en klom snel op naar een hogere functie waarna hij dienstnam in de Officer Candidate School. Hij leerde daar onder andere Jan Dodonna, Adar Tallon en Crix Madine kennen. Nadat de New Order werd gelanceerd, sloot Rieekan zich aan bij het stille verzet op zijn thuisplaneet Alderaan, waar hij het House Organa diende. Rieekan werd een van Bail Organa's nauwe medewerkers en was verheugd toen hij vernam dat Bail en Leia Organa betrokken waren bij de Rebel Alliance.

Toen zijn thuisplaneet Alderaan in 0 BBY werd vernietigd, bevond Rieekan zich op de nabijgelegen planeet Delaya om communicatiesatellieten te installeren. Rieekan was immers head of covert Rebel operations van Alderaan en één van deze missies redde eigenlijk zijn leven aangezien hij niet op Alderaan was toen de Death Star I de planeet opblies. Rieekan voelde zich schuldig omdat hij had gehoord welke destructieve kracht de Death Star I bezat en omdat hij niets deed toen hij de Death Star zag naderen. Hij had Alderaan kunnen laten evacueren maar dit had meteen getoond dat de planeet connecties had met de Rebel Alliance en het Death Star-project kende

Na de vernietiging van Alderaan sloot hij zich aan bij de Rebel Alliance en werd hij door zijn ervaring tot General gepromoveerd. Nadat men dacht dat Jan Dodonna was gesneuveld tijdens de evacuatie van Base One werd Rieekan de Commander of Alliance Operations.

Rieekan had een uitgebreid palmares met tactische overwinningen op zijn naam staan. Zo leidde hij de evacuatie van Dankayo in goede banen en slaagde hij erin om het Imperial transport Elusive die geheime rapporten over de Rebel Alliance bevatte, te vernietigen. Hij liet hij konvooien van het Galactic Empire saboteren tijdens de Battle of Tiems. Rieekan was de geknipte persoon om twee jaar en zes maanden na de vernietiging van Alderaan, de nieuwe basis op Hoth en de vloot op de ijsplaneet te leiden als opperbevelhebber, samen met Major Bren Derlin met wie hij samen had gevochten op Nentan. Rieekan had nog andere hoge officieren bij zijn staff, waaronder General Pharl McQuarrie. Rieekans manschappen werkten voortdurend om de Echo Base operationeel te krijgen.

Rieekan was niet helemaal gerust in Hoth als locatie voor de High Command basis. De Corellian Trade Spine was makkelijk als bevoorrading, maar de Ison Corridor had slechts twee routes om te ontsnappen en dus konden de troepen van de Alliance makkelijk worden omsingeld. Het was niet eens de koude waarover Rieekan zich het meeste zorgen maakte, maar eerder het nabijgelegen Hoth Asteroid Field en de regen van meteorieten die regelmatig op Hoth neerstortten. Dit maakte het moeilijker om naderende schepen te ontdekken. Rieekan liet een DSS-02 Shield Generator installeren en verbood in principe aan alle schepen om de planeet te verlaten totdat het Shield helemaal in orde was. Hij liet verkenners voortdurend de perimeters van de Echo Base patrouilleren en versterkte de basis met loopgrachten en artilleriewapens.

Rieekan leek een nors persoon die zich voortdurend zorgen maakte, maar toch was hij geliefd door zijn manschappen en de officieren met wie hij vaak samenwerkte. Zo vond hij het oprecht jammer dat Han Solo er sterk aan dacht om de Rebel Alliance te verlaten. Uiteindelijk kon Rieekan de Echo Base niet lang dirigeren want het Galactic Empire spoorde de basis op. Toen Han Solo en Chewbacca een Viper Probe Droid ontdekten, wist Rieekan hoe laat het was en begon hij meteen met de basis te evacueren.

Rieekan dokterde een evacuatieplan uit, gesteund op het stevige weerwerk dat de troepen moesten bieden aan de Blizzard Force van het Empire. Het Ion Cannon speelde hierin een cruciale taak om de vluchtende schepen te beschermen die wegvluchtten van op Hoth. Rieekan bleef tijdens de Battle of Hoth aanwezig in het Echo Base Command Center maar ontsnapte op tijd.

Na de Battle of Hoth bleef Rieekan één van de sleutelfiguren van de Rebel Alliance en steunde hij ondermeer de kandidatuur van Crix Madine om de Alliance te vervoegen.

Achter de schermenEdit

  • General Rieekan werd gespeeld door Bruce Boa die ook de Amerikaanse toerist speelde in de aflevering 'Waldorf Salade' uit 'Fawlty Towers'.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki