Wikia

Yodapedia

Carrie Fisher

10.825pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Carrie Fisher
Carrie Fisher.jpg
Biografie
Geboren 21 oktober 1956
Geslacht Vrouw
Land VS - Los Angeles
Overleden
Titel
Bijnaam
Beroep Actrice
Schrijfster
Scenariste
Rol {{{rol}}}
Werken Shampoo
The Blues Brothers
Hannah and Her Sisters
When Harry Met Sally...
Postcards from the Edge (screenplay)

Carrie Fisher is een Amerikaanse actrice, schrijfster en scenariste. Haar bekendste rol is die van Princess Leia in Star Wars. Fisher is de dochter van actrice Debbie Reynolds en zanger Eddie Fisher (ex-man van Elizabeth Taylor). Toen Carrie twee jaar oud was, scheidden haar ouders. Toch was het al snel duidelijk dat ook Carrie in de showbusiness zou stappen.

Fisher werd een wereldster door het succes van Star Wars waarin ze de enige vrouwelijke hoofdrol vertolkte van Princess Leia. Haar typische haarstijl (de 'buns') werden wereldberoemd. Tegen die periode begon Fisher te experimenteren met drugs en was ze regelmatig manisch-depressief.

In de jaren '80 verergerde haar verslaafdheid aan drugs. Ze bleef de rol van Leia vertolken in de twee sequels. Door haar bekende metalen bikini die ze droeg in Return of the Jedi werd Fisher ook een sekssymbool. In 1987 schreef ze een autobiografisch boek over haar drugverslaving: 'Postcards from the Edge' dat later succesvol werd verfilmd.

In de jaren '90 verschijnt Fisher af en toe in een film met een kleine rol. Ze is wel actief als scenariste en schrijfster. De laatste jaren verschijnt Fisher regelmatig als gast op Star Wars conventies.

In 2015 was ze opnieuw te zien in een Star Wars-film, namelijk Episode VII: The Force Awakens.

PrivéEdit

Fisher was getrouwd met zanger Paul Simon (1983-1984). Ze heeft één dochter Billie die ze kreeg bij Bryan Lourd.

Externe LinkEdit

Around Wikia's network

Random Wiki