Wikia

Yodapedia

Commander

11.139pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Commander was een rang die voorkwam bij in de marine en de luchtmacht. Ook werd de term Commander in het leger gebruikt om in het algemeen een bevelhebber aan te duiden, zoals de Clone Commander. In de starfighter eenheden werd de rang meestal gebruikt als Wing Commander of Flight Commander.

Galactic RepublicEdit

CloneCommander.jpg

Clone Commander

Binnen het Grand Army of the Republic waren de Clone Commanders degenen met de hoogste rang.

UniformEdit

Tijdens de Battle of Geonosis kende het Grand Army of the Republic slechts één type Commander, te herkennen aan de gele markeringen. Later werd het leger uitgebreid en was er geen duidelijk markering meer voor een Commander.

Soorten CommandersEdit

Galactic EmpireEdit

Gherant.jpg

Commander Gherant

Binnen het Galactic Empire waren er Commanders in het Imperial Army en in de Imperial Fleet. De Commanders in het leger waren vooral de Stormtrooper Officers.

Uniform en InsigneEdit

Een Commander droeg een groen-grijs of zwart uniform met zwarte laarzen en meestal een cap in dezelfde kleur als het uniform. Het meest gebruikte insigne van een Commander uit de Imperial Fleet had drie rode blokjes en daaronder drie blauwe blokjes. Daarnaast droegen Commanders twee Code Cylinders. Stormtrooper Commanders gebruikten vier blauwe en twee gele blokjes.

Bekende CommandersEdit

Rebel AllianceEdit

Lajaie.jpg

Commander Evram Lajaie

In de Rebel Alliance werd de rang van Commander gebruikt in het leger en in de starfighter eenheden. De Alliance had echter door zijn vele species en werelden minder eenheid in de insignes en uniformen.

Bekende CommandersEdit

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki