Wikia

Yodapedia

Cornelius Evazan

10.902pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Cornelius Evazan
Evazan.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Man

Lengte:

1,70 meter
80 kilogram

Haarkleur:

Zwart, Grijs

Oogkleur:

Bruin

Biografie
Thuiswereld:

Alsakan

Bijnaam:

Roofoo
Dr. Cornelius
Doctor Death

Functie:

Pseudo-chirurg

Wapen:

SE-14C Blaster Pistol

Vervoer:

Angry Ranat

Quote: "I have a Death Sentence in 12 systems"
-- Dr. Evazan

Cornelius Evazan was een gestoord misdadiger die gevreesd was omwille van zijn experimentele chirurgie. In 0 BBY kreeg hij het aan de stok met Obi-Wan Kenobi in Chalmun's Cantina.

BiografieEdit

Voor 0 BBYEdit

Toen Cornelius Evazan dienst nam in de Imperial Academy te Carida en geneeskunde wilde studeren, ontdekte men ernstige psychische stoornissen bij Evazan. Hij werd geweigerd en zelfs ondergebracht op de Delrian gevangenis planeet. Evazan ontsnapte echter naar het Hindasar System waar hij aan de slag ging als een chirurg en een vervalste licentie kocht. Zijn patiënten wisten echter niet welk vreselijk lot hun te wachten stond. Meer dan 40 patiënten stierven alvorens de autoriteiten Evazan op het spoor kwamen en een arrestatiebevel uitvoerden voor moord, medische wanpraktijken, zonder licentie opereren als arts en foltering. De families van de overleden patiënten vaardigden daarenboven een premie van maar liefst 1.000.000 Credits op naam van Evazan die gekend was als ‘Doctor Death’.

Evazan was echter een meester in zich te vermommen en kon vele Bounty Hunters ontlopen. Zo trok hij van planeet naar planeet tot hij weer werd opgespoord. Evazans lijst van vijanden werd groter en groter en op een bepaald moment had hij een Death Sentence in 12 systemen waaronder het Anoat System. Uiteindelijk startte hij in het Corellian System met de Creative Surgery – The Cutting Edge.

Cutting Edge.jpg

Evazan en Baba in de Cutting Edge Clinic

Maar Jodo Kast had Evazan opgespoord en raakte Evazan vol in het gezicht. Evazans gezicht aan de rechterkant werd vreselijk beschadigd door het schot. Dankzij de tussenkomst van een Aqualish smokkelaar genaamd Ponda Baba kon Evazan echter alweer ontsnappen. Baba had nog een rekening te vereffenen met Kast en nam hem zelf onder schot.

Hoewel Ponda Baba zelf Evazan had kunnen inrekenen, profiteerde hij meer van een samenwerking. Evazan sprak Basic en Ponda kon een copiloot gebruiken. Met Ponda Baba aan zijn zijde had Evazan een paar extra ogen om vijanden in de gaten te houden. Het duo ging aan de slag als Spice smokkelaars met Baba’s schip, de Angry Ranat. Ze opereerden onder valse namen als Roofoo en Sawkee en werkten onder andere voor Jabba the Hutt.

In 0 BBY bevonden Evazan en Ponda Baba zich op Tatooine waar Evazan een illegale Creative Surgery – The Cutting Edge kliniek op Mos Eisley uitbaatte. Het duo bevond zich in Chalmun's Cantina waar Ponda het niet kon laten om een jonge Moisture Farmer lastig te vallen aan de bar. Luke Skywalker was niet meteen geïntimideerd door de dreigingen van de Aqualish en dat vond Evazan niet leuk. Hij pochte met zijn reputatie tegen Luke. Obi-Wan Kenobi probeerde de gemoederen te bedaren maar moest zijn Lightsaber bovenhalen om een aanval af te weren. In deze schermutseling verloor Ponda Baba zijn rechterarm. Evazan kwam er met lichte verwondingen af.

Evazan Baba Cantina.jpg

Evazan en Baba vallen Kenobi aan

Na 0 BBYEdit

Na de Battle of Yavin werkte Evazan samen met Borborygmus Gog en werd hij zelfs achtervolgd door Boba Fett. Fett schoot Evazan neer op Necropolis maar de dokter had zichzelf geïnjecteerd met een reanimerende stof waardoor zijn lichaam weer tot leven werd gewekt. Dit serum werkte enkel op recent gestorven lichamen maar dit was voldoende voor Evazan om een leger van zombies tot leven te wekken. Gelukkig werden zijn plannen gedwarsboomd door Mammon Hoole.

Evazan keerde terug naar Tatooine waar Evazan een nieuwe arm bij Ponda Baba aanzette. Hij deed dit zo slecht dat Ponda Baba woest werd en Evazan moest vluchten. Ponda dwong hem later om een nieuwe arm te plaatsen. Dit lukte wel en het duo werkte weer samen. Ponda fungeerde nu als Evazans lijfwacht. Evazan was nu al gezocht op 53 planeten en 14 systems. Hij huurde een Devaronian receptionist Jubel in en gebruikte voor zijn operaties zelfs onderdelen van Droids die hij kocht bij de Jawas.

Het duo keerde uiteindelijk naar Ando waar Evazan in een kasteel op een afgelegen eiland werkte aan een baanbrekende studie. Hij kreeg zelfs subsidies van de Aqualish om zijn project te voltooien. Evazan had een Imperial Transmografy Unit – normaal bedoeld om Droids te herprogrammeren – omgebouwd zodat het toestel de breinen van twee individu’s kon omwisselen zodat de geest eigenlijk onsterfelijk zou worden. Evazan hield een gevaarlijke gelatineachtige Meduza genaamd Rover, als huisdier.

Evazan wou zichzelf in het lichaam van een jonge Mens plaatsen maar wou het toestel eerst testen. Een Aqualish Senator en Ponda Baba dienden als proefkonijnen. Alles liep echter in het honderd. De Mens die Evazan wou gebruiken als lichaam bleek springlevend en een Bounty Hunter genaamd Gurion Silizzar die wraak wou nemen voor zijn familieleden die waren gedood door ‘Doctor Death’. Rover kon Gurion overmeesteren en de Bounty Hunter viel na een schermutseling te pletter.

Evazan1.jpg

Cornelius Evazan na de confrontatie met Jodo Kast

Nauwelijks bekomen van het gevecht merkte Evazan dat de transfusie van de breinen gelukt was. Het brein van de Senator zat nu in het lichaam van Ponda Baba. De Senator liet echter een Thermal Detonator ontploffen die het kasteel en Evazans uitvinding opblies.

De partners van Gurion Silizzar zagen de explosie plaatsvinden en waren er zeker van dat Evazan dit niet had overleefd. Rover brak echter de val van Evazan en redde daarmee ten koste van zijn eigen leven, dat van zijn meester. Hoewel zijn uitvinding was vernietigd, had Evazan hoop dat hij uiteindelijk zijn baanbrekende operaties en uitvindingen kon voortzetten.

Achter de SchermenEdit

  • Evazan werd gespeeld door Alfie Curtis.
  • In het leesboek van ‘ANH’ wordt de persoon die Evazan moet voorstellen door midden gesneden met de Lightsaber van Obi-Wan Kenobi.
  • Evazan kreeg zijn naam pas in ‘Galaxy Guide 1’

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki