Wikia

Dagger-class Starfighter
Dagger-class.jpg
Product
Model:

Dagger-class Starfighter

Klasse:

Starfighter

Fabrikant:

Republic Sienar Systems

Prijs:

35000 credits
8000 credits gebruikt

Specificaties
Snelheid:

max. 1000 km/h

Bemanning:

1

Vracht:

55 kilogram

Voorraad:

1 week

Affiliaties
Affiliatie:

Confederacy of Independent Systems

De Dagger-class Starfighter was een veel geproduceerde Starfighter die werd gemaakt door Republic Sienar Systems, de voorganger van Sienar Fleet Systems.

GeschiedenisEdit

The Dagger-class Starfighter was in grote getallen geproduceerd door Republic Sienar Systems in de laatste dagen van the Galactic Republic. Het was een formidabel schip: klein, manoeuvreerbaar en snel. De Starfighter had krachtige wapens en een relatief goedkope prijs. Net als bij vorige en latere ontwerpen van Sienar werden er geen schilden en Life Support Systems aangetroffen. Piloten moesten speciale drukpakken kopen die bestand waren tegen de zuurstof- en zwaartekrachtloze ruimte.

Er waren duizenden Daggers geproduceerd door Republic Sienar Systems tijdens de Clone Wars. De meerderheid werd gebruikt door de verdediging van planeten die werden bestuurd door de CIS. De lage kosten maakte het ook een geschikt schip voor huurlingenorganizaties als onafhankelijke paramilitaire aannemers. De Trade Federation, in het bijzonder, had contracten met een aantal huurlingenorganizaties die Dagger-class Starfighters in dienst hadden.

Door de opheffing van Republic Sienar Systems door Emperor Palpatine werd de productie van de meeste Starfighter afgelast. Dit gold ook voor de Dagger. De specificaties van het ontwerp waren eventueel heruitgebracht door de nieuw opgerichte Sienar Fleet Systems. Ook waren sommige elementen van de Dagger-class opgenomen in de nieuwe TIE Fighters.

Achter de schermenEdit

  • In The Clone Wars Campaign Guide wordt gepraat over een Hyperdrive en een zeer geavanceerde computer met data voor drie sprongen naar Hyperspace. In de infobox van de Dagger-class Starfighter is geen informatie over een voorgenoemde hyperdrive te vinden.

BronnenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki