Wikia

Yodapedia

Dantooine

11.129pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Dantooine
Dantooine.jpg
Astrografisch
Regio:

Outer Rim

Sector:

Raioballo Sector

Stelsel:

Dantooine System

Sterren:

Dina

Manen:

2

Omlooptijd:

25 uur

Rotatietijd:

378 dagen

Fysisch
Diameter:

9.830 kilometer

Atmosfeer:

Normaal

Terrein:

Steppes
Grasvlaktes
Rivieren

Maatschappelijk
Inheems:

Dantari (100%)
Fabool
Kath Hound
Kinrath Arthropod
Stalker Lizard

Kolonisten:

Mensen (soms)

Taal:

Dantarian

Populatie:

2 miljoen (verleden)

Hoofdstad:

Garang
Khoonda

Bezienswaardig:

Verlaten Rebel Base

Affiliatie:

Galactic Republic
Rebel Alliance

Dantooine1.jpg

Boerderijen op Dantooine

Dantooine2.jpg

Dantooine in de Clone Wars

Quote: "Dantooine. They're on Dantooine..."
-- Leia Organa

Dantooine was een planeet in de Outer Rim met steppes en grasvlaktes gelegen in de Raioballo Sector zonder een echte vorm van samenleving.

Geografie & LevenEdit

Dantooine was een verlaten planeet in de Raioballo Sector in het noordoosten van de Outer Rim. Het was de 4de planeet in het Dantooine System en enkel bereikbaar via Myto's Arrow, een soort looping die de Sector met andere Sectors verbond die ooit deel uitmaakten van de Pentastar Alignment.

De planeet was bedekt met graslanden, steppes en open savannes. Dantooine was rijk aan levensvormen zoals de Blba bomen met kenmerkende stekels, vleesetende slakken, Kath Hounds en de Fabool. De meest intelligente soort die zich op Dantooine had ontwikkeld waren de Dantari. Deze soort leek op primitieve Mensen en was een nomadisch volk dat rond de kust zocht naar voedsel. Sommige geleerden dachten dat zij geëvolueerd waren uit vergeten kolonisten van een vroeger Republic expeditie.

GeschiedenisEdit

Dantooine heeft een rol gespeeld in verschillende belangrijke periodes maar nooit heeft één van deze kolonisaties echt succes gehad. Het Rakatan Empire voegde Dantooine toe aan zijn veroveringen rond 30.000 BBY en tijdens de Galactic Republic werd Dantooine voor het eerst normaal gekoloniseerd door de Jedi Order rond 4000 BBY. De Jedi richtten er een trainingscentrum op onder leiding van Vodo-Siosk Baas dat werd gewaardeerd in het hele universum en dienstdeed als een soort satelliet Academy voor de Jedi Order. Darth Malak vernietigde deze enclave in 3.956 BBY en plaatste de seculiere Khoonda aan de macht om de invloed van de Exchange te beperken. Een tweede Jedi Academy ontstond enkele jaren later.

De Jedi verlieten Dantooine maar er ontstonden ook kolonies van landbouwers die vaak hun energie verkregen via windmolens en die door de Republic waren aangemoedigd om er zich te vestigen om de New Territories te promoten.

Duizenden jaren later was Dantooine de plaats waar de Battle of Dantooine werd gevochten in de Clone Wars tussen Mace Windu en een hele horde van CIS units. Dooku was geïnteresseerd in Dantooine om mogelijke Rakatan objecten terug te vinden maar de invasie stuitte op Mace Windu.

Vooraleer ze een basis hadden opgericht op Yavin 4, was de Rebel Alliance een tijdlang gehuisvest op Dantooine rond de verlaten ruïnes van de Jedi Order in prefab constructies. De Alliance vermoedde sabotage en het liet met opzet een mogelijkheid open om een Homing Device te plaatsen in één van de vrachtcontainers. Dat geschiedde en de Rebel Alliance kon tijdelijk Dantooine verlaten.

Tijdens de ondervraging naar de Rebel Base op de Death Star I verklapte Leia Dantooine als locatie. Dantooine was volgens Tarkin te ver om de demonstratie effectief te laten verlopen en hij besloot dan maar om Alderaan te vernietigen. Niet zoveel later ontdekte het Empire de basis op Dantooine maar zij moesten vaststellen dat de evacuatie perfect was verlopen en dat de Rebellen heel veel hadden meegenomen.

Het Empire voerde daarna experimenten met Clones uit op Dantooine.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki