Wikia

Yodapedia

David Prowse

10.825pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

David Prowse
David Prowse.jpg
Biografie
Geboren 1 Juli 1935
Geslacht Man
Land VK, Engeland (Bristol)
Overleden
Titel
Bijnaam
Beroep Acteur
Bodybuilder
Model
Sportman
Rol {{{rol}}}
Werken A Clockwork Orange

David Prowse is de Britse acteur die de rol van Darth Vader vertolkte in de Classic Trilogy.

Prowse had een rijkgevulde en veelzijdige carrière achter de rug toen hij de rol van Chewbacca en Darth Vader kreeg aangeboden. Prowse was voormalig Brits kampioen gewichtheffen en had de Schotland Highland Games gewonnen. In Engeland was Prowse bekend als de Green Cross-Code Man waar hij fungeerde als het uithangbord voor een grote promotie in verband met verkeersveiligheid. Hij vertolkte de butler Julian in 'A Clockwork Orange' en was regelmatig op te merken als een grote krachtpatser of als monster in horrorfilms.

Prowse koos de rol van Darth Vader omdat hij vermoedde dat de slechterik door iedereen zou herinnerd worden. Prowse zou echter nooit te zien of te horen zijn in de films. Tijdens de gevechten nam Bob Anderson de plaats van Prowse in. George Lucas vertrouwde Prowse niet helemaal aangezien hij hem niet vertelde dat Vader de vader van Luke was tijdens het filmen van Episode V. Prowse was niet tevreden met 'Return of the Jedi' omdat hij nog meer werd afgeschermd van het verhaal (het verhaal doet de ronde dat men met opzet een perslek deed ontstaan om Prowse in de val te lokken) en omdat hij uiteindelijk niet te zien was als Anakin Skywalker.

Prowse is een vaak geziene gast op conventies en lijdt de laatste jaren aan arthritis. Hij zet zich ook in voor het goede doel waarin hij vaak de belangen steunt van mindervaliden. Hij was ook de persoonlijke trainer van Christopher Reeve om hem klaar te stomen voor zijn rol als Superman (1978).

Around Wikia's network

Random Wiki