Wikia

Death Watch
Death Watch
Organisatie
Type:

Mandalorian fractie

Oprichter:

Tor Vizsla

Leiding:

Pre Vizsla
Darth Maul

Vestiging:

Mandalore System
Concordia
Carlac
Zanbar

Geschiedenis
Oprichting:

60 BBY

Opheffing:

32 BBY (versplintering)

Affiliatie:

CIS
Shadow Collective

Death Watch CW

Pre Vizsla met enkele leden van de Death Watch tijdens de Clone Wars

Quote: "Ex-Mandalorians who split with Jaster years ago. We thought they were finished. Guess we were wrong."
-- Jango Fett

De Mandalorian Death Watch – of Kyr'tsad in het Mando'a – was een Mandalorian fractie die opnieuw wilde aanknopen met de gewelddadige levensstijl van de Mandalorians.

GeschiedenisEdit

Death Watch

Mandalorian Death Watch

Na de New Sith Wars beleefden de Mandalorians een duistere periode. Jaster Mereel had grootse plannen om de Mandalorians terug hun faam te bezorgen maar Tor Vizsla dacht daar anders over. Vizsla wilde opnieuw aanknopen met het geweld en bloedvergieten van de Mandalorians van weleer terwijl Mereel eigenschappen zoals eer hoog in het vaandel hield. Vizsla richtte vervolgens de Mandalorian Death Watch op.

Tijdens de Mandalorian Civil War overleden zowel Tor Vizsla als Jaster Mereel. Zowel de rangen van de Mandalorian Death Watch als van de True Mandalorians werden sterk uitgedund. Na de dood van Vizsla, raakte de Death Watch erg versplinterd.

Toen Jango Fett de Cuy'val Dar oprichtte om de Clone Troopers te trainen, probeerden twee instructeurs, Isabet Reau en Dred Priest, om de Clones op te leiden volgens de regels van de Death Watch via een geheim vennootschap. Toen Jango dit ontdekte, maakte hij een einde aan deze praktijken.

Na de dood van Jango Fett als erfgenaam van Jaster, probeerden de overlevende leden van de Death Watch, onder leiding van Pre Vizsla opnieuw de macht te grijpen. Daarvoor moesten ze Duchess Satine Kryze proberen uit te schakelen, de nieuwe leidster van de Mandalorians die aansluiting zocht bij de Republic en vrede predikte tijdens de Clone Wars. De Death Watch zocht hiervoor aansluiting bij de CIS. Hoewel het Pre Vizsla en Dooku bijna lukte om Satine in een slecht daglicht te brengen en de Republic te laten ingrijpen op Mandalore kon dit net worden vermeden zodat Dooku Vizsla moest overtuigen om zijn invasie uit te stellen.

CarlacEdit

Na de mislukte invasie kwam het echter tot een conflict met Dooku. Dooku berispte Vizsla met een snee onder zijn linkeroog en de leider van de Death Watch trok zijn conclusies. Death Watch rekende niet langer op de hulp van Dooku en zon op wraak. Vizsla toog naar de sneeuwplaneet Carlac waar hij een kamp optrok en werd bijgestaan door Bo-Katan. Vizsla kreeg hulp aangeboden uit een onverwachte hoek. Lux Bonteri zocht naar bondgenoten om Dooku te laten doden als wraak voor de dood op zijn moeder. Toen Lux op Carlac landde met de coördinaten van Dooku's locatie leek het moment van wraak zijn aangebroken.

Maar Lux Bonteri besefte na verloop van tijd dat Death Watch geen goede bondgenoten waren aangezien ze al even wreed waren dan Dooku. Vizsla liet het dorp van de Ming Po in brand steken en doodde Tryla, de kleindochter van ouderste Pieter zonder te aarzelen. Nadat Ahsoka Tano reageerde, liet Vizsla haar gevangen nemen en meevoeren naar het kamp. Daar besefte hij dat Ahsoka een Jedi was en wilde haar executeren met zijn Darksaber. R2 kwam echter op tijd haar Lightsabers geven zodat een duel uitbrak tussen Ahsoka en Vizsla. Vizsla deed het bijzonder goed en leek de bovenhand te hebben in het duel totdat Ahsoka zijn Jetpack beschadigde. Vizsla moest het afnemen alvorens het explodeerde. Tijdens de verwarring kon Bonteri net op tijd vluchten met Ahsoka Tano en R2-D2.

Shadow CollectiveEdit

Nadat Pre Vizsla en Bo-Katan de bijna bevroren lichamen van Darth Maul en Savage Opress vond boven Florrum kon Vizsla opnieuw beginnen dromen van de verovering van Mandalore. Death Watch had een nieuw kamp opgericht op Zanbar en van daaruit maakten Vizsla en Maul nieuwe plannen. De herstelde Maul wilde Vizsla helpen en raadde hem aan om zijn leger te vergroten en om niet te rekenen op de steun van de Mandalorians. Zo vormde zich het Shadow Collective, gevormd uit de misdaadwereld, dat met gerichte aanslagen Mandalore aanviel. Death Watch kon zogezegd orde op zaken brengen, waar de New Mandalorians faalden en Pre Vizsla werd toegejuicht als de verlosser van Mandalore. Duchess Satine werd gearresteerd, maar het plan van Vizsla liep verkeerd af.

Nadat hij Maul had laten arresteren en van plan was om het Shadow Collective te laten ontbinden, daagde Maul hem uit in een rechtstreeks duel. Vizsla wilde nooit meer dan Mandalore veroveren, maar Maul zag het allemaal veel grootser. Maul doodde Vizsla in het duel en werd de nieuwe leider van Death Watch. Enkel Bo-Katan en haar volgelingen weigerden om Maul als hun nieuwe aanvoerder te erkennen.

Na de Clone WarsEdit

Ondanks het feit dat deze pogingen faalden, kon Spar (een ex-Clone Trooper), de macht grijpen onder de Mandalorians. Hij nam de naam Mandalore the Resurrector aan om aan te tonen dat de oude tradities weer van kracht waren. Hij nodigde onder andere ex-leden van de Death Watch uit om zijn nieuwe Mandalorian Supercommandos te vervoegen.

De Mandalorian Death Watch waren deels een inspiratie voor het outfit van de Emperor's Royal Guards.

VerschijningEdit

BronEdit