Wikia

Yodapedia

Deflector Shield

11.135pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
N-1 shield.jpg

Ray Shields rond een N-1 Naboo Royal Starfighter

Quote: "We're losing our Deflector Shield. Go strap yourself in, I'm going to make the jump to light speed"
-- Han Solo

Deflector Shields, of Shields, waren een technologie die ter bescherming werd gebruikt op schepen, gebouwen, gebieden, voertuigen en zelfs personen.

AlgemeenEdit

Deflector Shields waren eigenlijk krachtvelden die energie of materie absorbeerden of afstootten. Wanneer een grote hoeveelheid energie werd opgenomen, kon dit resulteren in een schok van het schip of voertuig. De kracht en de intensiteit van Deflector Shields werden meestal geregeld door een Deflector Shield Generator of door andere krachtbronnen. Niet alleen militaire schepen waren uitgerust met Shields, ook civiele voertuigen werden hierdoor beschermd, al waren deze modellen meestal veel zwakker van aard en konden deze zichzelf niet opladen.

SchepenEdit

Aan boord van ruimteschepen waren Deflector Shields ondenkbaar. Niet alleen waren deze nodig ter bescherming voor vijandige schepen maar ook ter bescherming voor de talloze gevaren in de ruimte zoals straling en brokstukken. Sommige schepen hadden lichte Shields, terwijl grotere schepen vaak extreem sterke Shields hadden die quasi ondoorbreekbaar waren. Deflector Shields werden net onder de beplating geprojecteerd maar instellingen zorgden ervoor dat de kracht van de shields verder reikte.

Luke Skywalker ontwikkelde net voor de Battle of Hoth een ingenieus systeem met Deflector Shields. Twee X-Wing Starfighters die heel dicht bij elkaar vlogen, konden via hun R2 Astromech Droid elkaars Deflector Shield overnemen waardoor er een dubbele laag Shielding ontstond. Deze houding kon uiteraard niet altijd worden aangenomen.

Deflector Shields aan boord van schepen werden onderverdeeld in twee soorten:

  • Ray Shielding: Deze Shields beschermden het schip van alle straling, gaande van radioactiviteit, tot Lasers, tot straling van de zon. Deze shields werden meestal enkel opgezet tijdens gevechten of in gevaarlijke zones.
  • Particle Shielding: Deze Shields beschermden de schepen voor alle materie zoals raketten en ruimtebrokken zoals asteroïden. Deze Shields werden altijd opgezet om accidenten te voorkomen.

Andere ShieldsEdit

Planetary ShieldingEdit

SLD-26.jpg

SLD-26 Shield Generator op Endor

Plasma Shield.jpg

Gungan Plasma Shields

Ook planeten, gebieden of grote objecten konden beschermd worden door Deflector Shields die werden aangedreven door massieve en speciale Shield Generators zoals de SLD-26 Planetary Shield Generator. Zo werd de Echo Base op Hoth beschermd door een DSS-02 Shield Generator en de Death Star II beschermd door enorme Shields. De Deflector Shields van de Death Star II waren zelfs zo sterk dat starfighters er op te pletter vlogen als zij deze schilden aanraakten.

Personal ShieldingEdit

Ook personen konden zich beschermen door Deflector Shields. De Gungans hadden een speciaal type Shield gemaakt van Plasma dat werd uitgezonden en verdeeld van op de rug van een Fambaas.

VoertuigenEdit

Voertuigen konden ook worden beschermd door Shields maar deze waren veel minder krachtig dan die aan boord van ruimteschepen. Voertuigen hadden meestal niet de kracht om grote reactors of generators te ondersteunen.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki