Wikia

Dengar
Dengar.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens Cyborg

Geslacht:

Man

Lengte:

1,80 meter
95 kilogram

Haarkleur:

Geen

Biografie
Thuiswereld:

Corellia

Bijnaam:

Payback

Functie:

Bounty Hunter

Wapen:

Valken-38 Blaster Carbine
Vibroblade
Concussion Grenades
DLT-19 Blaster Rifle
Blaster Pistol
Riot Gun

Vervoer:

Punishing One
Swoop

Affiliatie:

Galactic Empire
Jabba the Hutt

Dengar Vader.jpg

Dengar met Darth Vader op de Executor

Dengar-Fett.jpg

Dengar en Boba Fett

Dengar was een Cyborg Bounty Hunter die in 3 ABY beantwoordde op de oproep om op zoek te gaan naar de Millennium Falcon en Han Solo.

BiografieEdit

Swoop JockeyEdit

Dengar werd geboren op Corellia waar hij als jongen zijn vader meehielp met het repareren van Swoops. Als jongeling bouwde hij een succesvolle loopbaan uit als een Swoop Jockey bij het Ferini Team. Dengar was zo populair dat hij zelfs als een cultfiguur werd beschouwd in het Corellian System. Naast Swoop jockey was Dengar ook een succesvolle Bounty Hunter. Tijdens de Clone Wars trok Dengar al op met Bossk en Boba Fett. Zo nam hij deel aan de missie op Quarzite toen zes Bounty Hunters een kostbare 'vracht' moesten beschermen in opdracht van Otua Blank.

Dengar werd daarna samen met Latts Razzi, Embo en Sugi ingehuurd om de Hutts te beschermen op Nal Hutta tegen Darth Maul en de Death Watch. Het viertal vormde stevig tegenwerk, maar toen Bo-Katan tussenbeide kwam met de Night Owls verkoos Dengar om met de andere Bounty Hunters te vluchten.

Het professionele Swoop circuit kon Dengar echter niet blijven boeien en de Corellian werd verleid om deel te nemen in illegale privéwedstrijden die veel gevaarlijker waren. Dengar werd namelijk voortdurend vergeleken met een andere hele jonge en beloftevolle Swoop Jockey genaamd Han Solo. Dengar daagde Solo uit in een alles-of-niets race in de Crystal Swamps of Agrilat zodat hij Solo eens op zijn plaats kon zetten. De race werd massaal gevolgd op Corellia. De twee piloten vlogen nek aan nek maar uiteindelijk botste Dengar tegen Solo's Swoop aan tijdens een gevaarlijk manoeuvre. Solo vloog al zeer laag, maar Dengar probeerde nog langer te vliegen, wat rampzalige gevolgen had. Hoewel beide Corellians tot in de laatste rechte lijn wisten stand te houden, realiseerde Dengar zich niet dat Solo recht boven hem aan het vliegen was. Dengar trok zijn Swoop op en kwam terecht in Solo's Repulsor vin.

Dengar raakte zeer zwaar verbrand en liep ernstige hersenschade op. Bovendien werd hij door het Ferini Team ontslagen wegens onprofessioneel gedrag door het deelnemen aan een illegale wedstrijd.

Bounty HunterEdit

Dengar genas van zijn wonden en ging aan de slag als gladiator. Uiteindelijk werd hij gecontacteerd door het Galactic Empire dat hem wou inhuren als moordenaar. Het Empire rustte Dengar uit met cybernetische implantaten. Dengars brein werd aangepast en emoties zoals verdriet en medelijden werden tot een uiterste minimum herleid.

Zijn werk voor het Empire eindigde toen Dengar de Holy Children of Asrat moest vermoorden omdat zij het Empire niet herkenden. Hij kreeg twijfels aan de oprechtheid van zijn gewetenloos werk en verkoos om niet meer voor het Empire te werken.

Vervolgens ging hij te werk als Bounty Hunter. Zo had Jabba the Hutt een beloning uitgereikt voor het vangen van Han Solo. Dengar bezat een JumpMaster 5000 genaamd Punishing One en hanteerde meestal een Valken-38 Blaster Carbine. Hij droeg een pantser dat vervaardigd was uit verschillende Stormtrooper Armor onderdelen en zijn gehavende gelaat was gewikkeld in allerlei verbanden. Dengars reputatie steeg snel als Bounty Hunter. Van de 23 premies, waren er nog maar slechts drie in leven... Dengar begon zelfs Imperials als doelwitten uit te kiezen. Daardoor kreeg hij de bijnaam 'Payback'. Tijdens één van die missies redde hij een Aruzan genaamd Manaroo. Zij was dankbaar voor haar redding en voelde dat Dengars ziel nog niet verloren was.

Dengars haat voor Han Solo bleef hem echter achtervolgen. Tijdens de Galactic Civil War kwam Dengar Solo verschillende malen tegen, onder andere op Ord Mantell en toen hij zich had aangesloten bij Skorr. In 3 ABY werd Dengar in het Hoth System gevangen genomen door het Death Squadron. Dengar was zelfs gecontacteerd geweest door de Rebel Alliance om hen te vervoegen en Dengar dacht dat dit een ideale manier was om dichtbij Solo te komen. Dengar werd echter gevangen gezet door het Empire toen ze zijn identiteit achterhaalden. Maar Darth Vader bood Dengar amnestie indien hij deel zou nemen aan de zoekactie naar de Millennium Falcon en Han Solo. Dengar realiseerde zich dat de aanwezigheid van andere beruchte Bounty Hunters het er niet makkelijker zouden op maken.

De Punishing One werd al meteen gesaboteerd door Boba Fett waardoor Dengar veel te laat op Cloud City arriveerde. Daar ontmoette Dengar opnieuw Manaroo die gevoelens voor hem begon te krijgen en probeerde om Dengar weer liefde te laten ervaren. Dengar begon meer en meer opnieuw gevoelens te krijgen.

Een jaar later reisden Dengar en Manaroo naar Jabba's Palace waar hij zijn aartsvijand Solo aantrof in een blok Carbonite. Dengar protesteerde toen Manaroo werd gedwongen om te dienen als slavin en danseres. Toen Dengar probeerde om Jabba uit de weg te ruimen, werd hij gevangen genomen en geofferd aan de Teeth of Tatooine in de Valley of the Winds. Boba Fett drogeerde Dengar maar liet hem zijn armor aanhouden. Hierdoor bleef Dengar gespaard van de meeste pijn die door de snijdende wind werd veroorzaakt in de vallei. Gelukkig werd Dengar op tijd gered door Manaroo waarna de twee besloten om te trouwen in Mos Eisley waar Dengar herstelde van zijn verwondingen.

Achter de SchermenEdit

Dengar Jabba.jpg

Dengar in Jabba's Palace

  • Dengar werd gespeeld door Morris Bush in Episode V.
  • Dengar is vooral bekend van zijn verschijning in Episode V maar eigenlijk is Dengar vaker en beter te zien in Episode VI. In Episode VI draagt hij wel geen backpack.
  • In het EU haalde Dengar Boba Fett uit het zand nabij de Sarlacc en vormden ze regelmatig een team in de Dark Empire comics.
  • In comics die net voor Episode V verschenen, heet Dengar soms Zuckass. Dit is een verwarring met Zuckuss omdat het leesboek van de film en LFL onduidelijk waren in de exacte benoeming van de Bounty Hunters.
  • In The Clone Wars spreekt Simon Pegg de stem in voor de jongere Dengar.

VerschijningEdit

BronEdit

Wiki.png
Yodapedia heeft 13 afbeeldingen gerelateerd aan Dengar.

Around Wikia's network

Random Wiki