Wikia

Yodapedia

Depa Billaba

10.845pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Depa Billaba
Chalactan.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Chalactan

Geslacht:

Vrouw

Lengte:

1,68 meter

Haarkleur:

Zwart

Oogkleur:

Bruin

Biografie
Thuiswereld:

Chalacta

Wapen:

Lightsaber groen

Stijl:

Form VII

Affiliatie:

Jedi Order

Loopbaan als Jedi
Rang:

Jedi Master

Master:

Mace Windu

Padawan(s):

Caleb Dume

Depa Billaba was een Chalactan Jedi Master in de laatste decennia van de Galactic Republic die zetelde in de Jedi High Council.

BiografieEdit

De ouders van Depa Billaba werden vermoord door piraten toen ze zes maanden oud was, toen de familie op zoek was naar een nieuwe woonst. Mace Windu kon Depa en haar zuster redden alvorens hun ouders stierven. Mace voelde dat de zusters Force Sensitive waren en bracht hen mee naar de Jedi Temple op Coruscant. Uiteindelijk zou Depa de Padawan van Mace Windu worden. Mace leerde haar zelfs zijn speciale Lightsaber combat stijl Vaapad aan. Depa was daardoor één van de weinige Jedi die deze stijl beheersten.

Depa combineerde haar Jedi leer met die van de Chalactan religie om haar ouders te eren maar ook om een speciaal inzicht te krijgen in spirituele zaken. Ze droeg twee symbolen waardoor ze bewees een Chalactan Adept te zijn. Ze droeg het Lesser Mark en ook de Greater Mark of Illumination tussen haar ogen, boven de neus.

Depa Billaba werd ook gekozen als lid van de Jedi High Council. Net als Sar Labooda, een andere Chalactan Jedi, was Depa een zachtaardig persoon. Ze maakte deel uit van een team dat naar Asmeru reisde om te onderhandelen met het Nebula Front na een aanslag op Finis Valorum. Depa zetelde in de Council toen Anakin Skywalker door Qui-Gon Jinn werd voorgesteld als The Chosen One. Ze reisde kort daarna naar Naboo om de begrafenis van Qui-Gon Jinn bij te wonen.

Depa Billaba.jpg

Depa op Naboo

Na de Invasion of Naboo vocht ze samen met Mace Windu op Nar Shaddaa tegen Akk Dogs in Gargonn the Hutt zijn Circus Horrificus.

Bij de aanvang van de Clone Wars zetelde ze nog steeds in de High Jedi Council. Depa was net als Sar Labooda en de Chalactan Senator Yudrish Sedran een tegenstandster van de Military Creation Act. Depa Billaba werd uitgekozen om bij de Jedi Younglings te blijven op Coruscant toen de Battle of Geonosis werd uitgevochten.

Tijdens de Clone Wars nam Depa Billaba haar actieve taak als Jedi Master op. Hoewel ze niet meer zetelde in de Jedi High Council werd ze onder andere de meester van Caleb Dume. Tijdens Order 66 vochten Depa en Caleb tegen de Clones, maar overleefde Depa de strijd niet, in tegenstelling tot Caleb. Caleb zou ontsnappen en de naam Kanan Jarrus aannemen.

Informatie uit LegendsEdit

Een van de missies bracht haar naar Haruun Kal, de thuisplaneet van Mace Windu, waar ze de stammen moest steunen tegen de CIS. Maar Depa liet niets meer van haar horen en pas na een tijdje bereikte een holorafische boodschap de Council waarin duidelijk was dat Depa op het randje van de Dark Side balanceerde.

Mace Windu ging zelf op missie naar Haruun Kal waar hij moest vaststellen dat Depa Billaba zwaar onder de invloed stond van Kar Vastor, een soort medicijnman (Lor Pelek) van Windu’s stam. Depa was door het geweld van de Clone Wars en de oorlog in de jungles van Haruun Kal gebroken. Haar Mark of Illumination was al dan niet opzettelijk verwijderd en Depa stond onder de invloed van de Dark Side. In een duel verwondde Depa Billaba haar voormalige meester op een bijna fatale manier. Depa realiseerde zich op dat moment wat er met haar aan de hand was maar alvorens zij zelfmoord kon plegen, verhinderd één van Windu’s metgezellen dat dit gebeurde.

Mace Windu nam Depa Billaba en Kar Vastor mee naar Coruscant waar ze werden berecht door de Republic Courts. Depa Billaba was sinds haar zelfmoordpoging in een diepe coma geraakt waaruit ze niet bleek uit te komen. Mace voelde dat Depa nog helemaal niet hersteld was en nog steeds onder invloed van de Dark Side stond.

Depa Billaba coma.jpg

Depa in coma

Wat er met het comateuze lichaam van Depa gebeurde in de laatste fase van de Clone Wars was niet geweten maar in elk geval was Depa Billaba een zoveelste slachtoffer van de Clone Wars.

Achter de SchermenEdit

  • Depa Billaba werd gespeeld door Dipika O'Neill Joti. Toen zij niet beschikbaar was voor ‘Episode II’ werd Sar Labooda in het leven geroepen, een andere Chalactan, die eigenlijk Depa had moeten voorstellen. In The Complete Star Wars Encyclopedia staat dat Sar Labooda en Depa zusters zijn.
  • Het lot van Depa is duidelijk anders in de nieuwe canon aangezien ze nog leeft en actief is tijdens de Clone Wars

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki