Wikia

Yodapedia

Doda Bodonawieedo

11.134pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Doda Bodonawieedo
Doda Bodonawieedo.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Rodian

Geslacht:

Man

Lengte:

1,65 meter

Oogkleur:

Zwart

Biografie
Thuiswereld:

Rodia
Tatooine

Functie:

Muzikant

Affiliatie:

Jabba the Hutt

Doda Bodonawieedo was een Rodian muzikant in de Max Rebo Band in 4 ABY in Jabba’s Palace. Hij was bekwaam in het spelen van de Rodian Slitherhorn of Traz.

BiografieEdit

Net zoals vele Rodians van de Tetsus Clan, vluchtte de familie van Doda Bodonawieedo voor het bewind van Navik the Red weg van Rodia. Doda werd geboren op weg naar Tatooine in een volgeboekte Passenger Liner vijf maanden na de vlucht van zijn ouders. Zij hoopten op Mos Eisley buiten schot te blijven van de Bounty Hunters en openden in het ‘old quarter’ een kleine wasserij. Zijn moeder leerde Doda om zich aan te passen aan een nieuwe wereld en om zijn Clan te respecteren, maar om alle waarden van de Rodians te verloochenen. Zijn vader leerde hem verschillende klassieke Rodian instrumenten te bespelen zoals de Traz. Dit was de enige erfenis van op Rodia dat zijn ouders meegaven.

Doda groeide op in de straten van Mos Eisley in het gezelschap van een Mens genaamd Falk. Falk was een boefje die Doda vaak uitdaagde om Ronto steaks te stelen of om aan Frocking te doen in de straten van de stad.

Uiteindelijk werden Doda’s ouders toch opgespoord en gedood door een handlanger van Navik the Red. Doda was toen 10 jaar oud en verliet tijdig de winkel. Hij kon ontsnappen omdat hij nog niet geboren was toen zijn ouders Rodia waren ontvlucht en dus was zijn bestaan niet gekend door de vijanden van de Tetsus. Doda en Falk groeiden samen op en namen meer en meer risico’s zodat ze langzamerhand in de criminaliteit belandden.

Toen ze volwassen waren, had Falk een aantal bendeleden verzameld en de Shawpees waren geboren. In deze straatbende voelde Doda zich thuis, al waren hun acties zeker niet goed te praten. Oorspronkelijk waren dit nog inbraken en wat vechten met rivaliserende bendes. Later evolueerde dit echter tot smokkelen van Spice en andere goederen. Al bij al vermeed Doda de meeste criminele activiteiten aangezien hij fungeerde als de bard van de bende.

Uiteindelijk verlieten Doda en Falk de bende en geraakten ze betrokken bij één van de satellietoperaties van Jabba the Hutt. Toen ze op een dag tot in Jabba's Palace geraakten, vonden ze allebei werk. Doda werd de favoriete bard van de Gamorreans en was een regelmatige klant aan de Sabacc-tafels. Falk werd een van de assistenten van Bib Fortuna. Maar toen Jabba hem betrapte op het afluisteren van een gesprek met Fortuna werd Falk meteen geëxecuteerd. Doda was op het moment van de executie niet aanwezig. Greedo, een lid van dezelfde clan als Doda, sprak een goed woordje voor de Rodian muzikant die vrij bleef van alle schuld.

Uiteindelijk werd Doda ook één van Fortuna’s assistenten terwijl hij regelmatig meespeelde met de groepen die Jabba’s Palace bezochten. Zo speelde hij samen met de Max Rebo Band toen ze rond 4 ABY actief waren in het paleis. Doda speelde onder andere Jedi Rocks mee en zag Oola ten prooi vallen aan de Rancor. Doda had een oogje op Greeata Jendowanian die zijn avances echter beleefd afwimpelde.

Doda Barquin.jpg

Doda Bodonawieedo & Barquin D’an

Tijdens de Battle of Carkoon was Doda in Mos Eisley een boodschap doen voor Bib Fortuna, namelijk een bericht overbrengen aan zijn minnares Onici Wen. Toen hij hoorde wat er was gebeurd nabij de Pit of Carkoon haastte Doda zich naar Jabba's Townhouse en nam er enkele kostbare sculpturen mee waaronder de Minstrel en de Dancing Goddess, sacrale beelden die Jabba had gestolen op Godo. Doda verkocht deze beelden aan een uitzinnige prijs aan de Godoans en de rest aan een antiekhandelaar op Tharkos. Daarna leefde Doda Bodonawieedo in grote luxe.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki