Wikia

Yodapedia

Dooku

11.112pages on
this wiki
Add New Page
Talk9 Share
Dooku
Dooku Headshot.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Man

Lengte:

1,93 meter

Haarkleur:

Zilver

Oogkleur:

Bruin

Biografie
Geboren:

102 BBY

Thuiswereld:

Serenno

Overleden:

19 BBY, Invisible Hand

Bijnaam:

Tyranus

Functie:

Politieke leider van de CIS

Wapen:

Lightsaber

Stijl:

Form II

Vervoer:

Punworcca 116-class Interstellar Sloop

Affiliatie:

Jedi Order
CIS

Loopbaan als Jedi
Rang:

Jedi Master

Master:

Yoda

Padawan(s):

Qui-Gon Jinn

Loopbaan als Sith
Rang:

Sith Lord

Master:

Darth Sidious

Apprentice(s):

Asajj Ventress
Grievous
Quinlan Vos

DookuJedi.jpg

Dooku als Jedi

Dooku bronzium.jpg

Dooku's beeld in de Jedi Archives

Quote: "I bring you good news, my Lord. The war has begun."
-- Darth Tyranus

Dooku was een van de invloedrijkste personen in het universum in het laatste decennium van de Galactic Republic. Tijdens de Clone Wars werd de invloed de voormalige Jedi Master nog groter als politieke leider van de Confederacy of Independent Systems. Niemand wist echter dat Count Dooku een Sith Lord was die samen met Darth Tyranus de Clone Wars in gang zetten. Dooku werd uiteindelijk door Sidious in de steek gelaten en stief op het einde van de Clone Wars.

Biografie

Jedi Order

Dooku was van geboorte de Count van Serenno waardoor hij een van de rijkste personen was in het universum. Toch vervoegde de Force Sensitive Dooku de Jedi Order waar hij de leerling werd van Yoda. Dooku werd een van de meest stijlvolle en dodelijkste schermers in Form II met de Lightsaber. Toen Dooku een Jedi was geworden, nam hij Qui-Gon Jinn aan als zijn Padawan. Hoewel Dooku nooit Obi-Wan Kenobi ontmoette toen hij de Padawan van Jinn was, sprak Qui-Gon met respect over Obi-Wan. Dooku hielp in die periode ook Mother Talzin op Dathomir. Zelfs voor de dood van Qui-Gon in 32 BBY raakte Dooku uitgekeken op de Republic en de corruptie die heerste in de Senate. Hij verliet de Jedi Order waardoor hij een van de Lost Twenty werd. Dooku's bronzium beeld werd in de Jedi Archives geplaatst.

Tyranus en plannen van de Clone Wars

Darth Sidious was op de hoogte van Dooku en kon hem overtuigen om zijn nieuwe leerling te worden, waardoor hij de naam Tyranus kreeg. Sidious had na Darth Maul nood aan een charismatische leerling die perfect als demagoog kon inspelen op de noden van het universum. Hij legde aan Dooku zijn plannen uit voor de Clone Wars en hoe zij beide partijen zouden sturen en uiteindelijk zelf de overwinning zouden behalen. Een eerste stap was het overhalen van een andere ontgoochelde Jedi Master, Sifo-Dyas. Sifo-Dyas bestelde op vraag van Dooku in het geheim een clone leger op Kamino voor de Republic aangezien er geen groots leger meer was geweest in eeuwen. Als Tyranus gaf Dooku daarna de opdracht aan het Pyke Syndicate om Sifo-Dyas op te ruimen, wat geschiedde. Tyranus wist echter niet dat de Pykes de Senatorial aide Silman hadden gegrepen om hem indien nodig in te zetten als bewijsmateriaal. Tyranus nam vervolgens Jango Fett aan op de Moons of Bogden om te fungeren als DNA voor de clones van de Republic. Tyranus en Sidious zorgden ook dat de clones bio-chips kregen ingepland die hun absolute trouw ten opzichte van Palpatine moesten verzekeren via Order 66.

Clone Wars voorbereiding

Dooku nam een leerling aan in de vorm van Asajj Ventress, een Dathomirian Nightsister die was opgeleid door een Jedi op Rattatak. Na lang te zijn verdwenen in het universum maakte Dooku langzaam zijn opwachting om oproer te stoken en om tal van stelsels warm te maken voor zijn nieuwe beweging die de Confederacy of Independent Systems zou worden. Vooral grote economische spelers als de Trade Federation en het Commerce Guild hadden oren naar Dooku's plannen waarin hij de Republic grondig wilde omvormen en een einde wilde maken aan de corruptie en economische hervormingen wilde doorvoeren.

Aan Nute Gunray beloofde hij de dood van Padmé Amidala die door premiejagers werd opgejaagd. Obi-Wan Kenobi kon echter op die manier het spoor volgen van Jango Fett waardoor hij niet enkel het clone leger ontdekte op Kamino, maar ook de samenkomst van de Separatist Council kon volgen op Geonosis. Vermoedelijk hadden Dooku en Sidious gepland dat de Jedi net op dat moment het clone leger zouden ontdekken.

Hoewel de Jedi wisten van Dooku's plannen om zich af te scheiden van de Republic bleven ze geloven dat hij nooit tot geweld zou overgaan en dat zijn bedoelingen vreedzaam en diplomatisch zouden verlopen.

Clone Wars

Geonosis

Dooku lightning.jpg

Dooku's Force Lightning

Op Geonosis werd de CIS officieel geboren en sloten economische grootmachten zich aan bij Dooku die beloofde dat er 10.000 meer stelsels zouden volgen. Dooku bezocht de gevangen genomen Obi-Wan Kenobi en vroeg hem om zich bij hem aan te sluiten om de Sith te vernietigen. Mogelijk hoopte Dooku om Obi-Wan echt in te lijven als zijn leerling en om Sidious op termijn te doden en om zijn plaats in te nemen. Obi-Wan weigerde, maar had wel voor het eerst de naam van Sidious gehoord. De plannen om Obi-Wan, Anakin Skywalker en Padmé Amidala te executeren in de Geonosis Arena verliepen uiteindelijk niet naar wens. Mace Windu leidde een Jedi missie naar Geonosis, ook al waren de Jedi hopeloos in de minderheid tegenover alle Battle Droids van de CIS. Toch trok Dooku zich terug in de catacomben toen de Clone Troopers de Jedi kwamen versterken onder leiding van Yoda. Daar schonk Poggle the Lesser geheime plannen van een superwapen aan Dooku die zei dat ze veiliger zouden zijn in handen van zijn meester.

Dooku zag in dat de strijd in hun nadeel verliep en vluchtte naar een hangar waar zijn Punworcca 116-class Interstellar Sloop stond te wachten. Anakin en Obi-Wan probeerden Dooku af te stoppen, maar dat liep niet goed af voor de Jedi. Dooku kon beide Jedi makkelijk de baas dankzij nieuwe Sith-krachten, zoals Force Lightning, en sneed Anakins rechterarm af tot aan de elleboog. Toen ook Yoda verscheen, diende Dooku zich tot het uiterste te verdedigen. Met een list kon hij Yoda afleiden om zo te kunnen ontsnappen naar Coruscant waar hij in The Works Darth Sidious ontmoette en hem op de hoogte bracht van het begin van de Clone Wars. De Jedi waren beducht voor Dooku's kwaliteiten, ook al geloofden ze niet wat hij tegen Obi-Wan had verteld over Sidious. De Jedi wisten wel dat er nog een Sith Lord actief was, maar ze wisten niet of dat Dooku was en of Dooku al dan niet de meester of de leerling was.

Eerste strijdperken

Ondanks de nederlaag op Geonosis, was de CIS nog lang niet verslagen. In een strijd om gebruik te mogen maken van de hyperspace routes van de Hutts probeerden Dooku en Ventress met hulp van Ziro de Jedi in diskrediet te brengen door te laten uitschijnen dat zij de zoon van Jabba, Rotta, hadden ontvoerd. Anakin Skywalker en zijn nieuwe padawan Ahsoka Tano konden de Huttling echter redden op Teth en naar Tatooine voeren. Daar bekampte Dooku Anakin voor een eerste maal na hun duel op Geonosis. Anakin had Dooku echter beetgenomen en Ahsoka voor Rotta laten zorgen. Jabba doorzag Dooku's spelletje en schonk de steun aan de Republic die zijn oom Ziro liet arresteren.

De CIS faalde er ook in om de Toydarian aan hun zijde te krijgen en de grootse plannen met de Malevolence werden tenietgedaan door Anakin en Obi-Wan. Ondertussen was Dooku ook begonnen met General Grievous op te leiden als vechter met de lightsabers, ook al was Grievous geen Force sensitive. Grievous was de militaire leider van de CIS terwijl Dooku het politieke gezicht was en zodoende zich officieel afzijdig kon houden van de militaire acties van de CIS. Na de redding van Nute Gunray door Ventress, testte Dooku Grievous door twee Jedi binnen te loodsen in zijn burcht in het Vassek System.

Dooku Captured.jpg

Dooku gevangen op Florrum

Dooku bleef tijdens de Clone Wars voortdurend opgejaagd wild voor de Jedi Order en de Republic. Nadat Anakin en Obi-Wan hem bijna hadden gegrepen op zijn cruiser, stortten zowel Dooku als de Jedi neer op Vanqor waar de Sith Lord werd gegrepen door Hondo Ohnaka en zijn piraten. Dooku werd gegijzeld op Florrum waar de piraten ook Anakin en Obi-Wan zouden gijzelen na een faliekant afgelopen missie om Dooku mee te nemen voor de Republic. Uiteindelijk moest Dooku samenwerken met de Jedi om te kunnen ontsnappen vanop Florrum. Dooku zou die vernedering niet vergeten …

Vredesonderhandelingen en een nieuwe leerling

Dooku steunde de Death Watch op Mandalore, maar omdat de plannen niet naar wens verliepen, zei hij zijn steun op en gaf hij Pre Vizsla van Death Watch een snee met zijn lightsaber als herinnering voor zijn ongeduld. Death Watch ging vervolgens hun eigen weg tijdens de Clone Wars.

Dooku moest overgaan tot actie toen er in de Separatist Senate vraag was om de diplomatie met de Republic te hervatten. Dit zou uiteraard de plannen van de Sith dwarsbomen en Dooku liet voorstander Mina Bonteri vermoorden en tegelijkertijd een aanslag plannen op Coruscant. De Republic gaf alle hoop op diplomatie op en de Military Enhancement Bill werd goedgekeurd.

Ondertussen was Sidious het meermaals falen van Ventress beu geworden en hij gaf Dooku de opdracht om haar te doden. Dooku liet haar aan haar lot over, maar Ventress kon gewond terugkeren naar haar planeet Dathomir waar ze werd ontvangen door Talzin. Ventress wilde wraak nemen, maar een aanslag op zijn leven met hulp van twee andere Nightsisters mislukte. Talzin zei dat ze een plan had en dat Ventress zich even rustig moest houden. Ze contacteerde Dooku en zei dat ze hem aan een nieuwe leerling kon helpen. Dooku ging akkoord en kreeg Savage Opress onder zijn hoede. Talzin weigerde trouwens een samenwerking met de CIS, maar Dooku was tevreden met zijn nieuwe leerling, een verwant van Darth Maul die Dooku zich herinnerde als de Sith die was gedood op Naboo.

Dooku Ventress.jpg

Dooku vs Asajj Ventress

Dooku trainde Opress die vooral een ruw instrument bleek te zijn. Zo doodde hij King Katuunko van de Toydarian in plaats van hem voldoende te bedreigen. Maar Dooku had niet in de gaten dat Opress eigenlijk trouw was aan Talzin. Ventress kon aan boord glippen van Dooku's schip waar ze samen met Opress vocht tegen hun voormalige meester. Gelukkig voor Dooku sloegen de stoppen bij Opress door en weigerde hij ook naar Ventress' bevelen te luisteren. Opress vluchtte en Ventress kon ook niet afrekenen met Dooku.

Plannen op Naboo & wraak

Dooku leidde de operaties op Mon Cala, Naboo en Zygerria. Op Naboo streed hij opnieuw met Anakin Skywalker, maar Dooku ruilde Anakin tegen Grievous die door de Gungans en de Republic op zijn beurt gevangen was genomen. Daarna volgde nog een missie op Naboo waarin Darth Sidious eigenlijk plande om Dooku te laten doden door Anakin en zo te beginnen met Anakin definitief in te lijven als zijn leerling. Nadat Sidious ontvoerd was geweest door Cad Bane in opdracht van Dooku, kon Anakin Dooku bekampen in Theed. Dooku voelde dat Anakin alsmaar sterker werd en verkoos om te vluchten.

Dooku was het verraad van Talzin niet vergeten en stuurde Grievous op pad naar Dathomir waar de Nightsisters zo goed als allemaal werden uitgemoord. Enkel Talzin en Ventress konden ontkomen terwijl Dooku afzag van een pijnlijke voodoo spreuk die Talzin uitvoerde op Dooku's lichaam vanop Dathomir. Ook met Hondo Ohnaka stond er nog een rekening open en Grievous vernietigde Hondo's basis op Florrum.

Tyranus onthuld

Dooku ObaDiah.jpg

Dooku vs Anakin en Obi-Wan op Oba Diah

Tyranus en Sidious moesten alle zeilen bijzetten om het geheim van Order 66 niet te laten uitlekken toen enkele clones bleken te beseffen wat er aan de hand was. Sidious en Dooku slaagden er daarna in om de Intergalactic Banking Clan in handen te duwen van de Republic door Rush Clovis te bedreigen. Na Clovis' dood kreeg Palpatine alle macht over het IBC.

Daarna moest Dooku opnieuw een belangrijke missie vervullen. Sidious was immers op de hoogte gebracht van het feit dat de Pykes jaren geleden een bewijs hadden achtergehouden dat Dooku kon linken aan de dood van Sifo-Dyas. Dooku trok naar Oba Diah waar hij echter Kenobi en Skywalker ontmoette. Lom Pyke verklaarde dat Dooku eigenlijk Darth Tyranus was en nadat hij Lom doodde, kon Dooku andermaal vluchten. De Jedi waren nu wel op de hoogte dat Dooku niet Sidious was, maar wel zijn leerling.

Ventress & Maul

Nadat Anakin en Obi-Wan verhinderden dat de CIS een gigantisch Kyber Crystal konden bemachtigen vanop Utapau, kregen de Jedi het veelbesproken idee om Dooku in het geheim te vermoorden. Zij vermoedden dat dit de kortste manier was om de Clone Wars te doen stoppen. De Jedi maakten hiervoor gebruik van Dooku's ex-leerling Asajj Ventress die als premiejager actief was. Hiervoor kreeg ze de hulp van de excentrieke Jedi Quinlan Vos. Dit zorgde uiteindelijk voor tal van intriges waardoor Vos en Ventress verliefd werden op elkaar, maar waardoor Vos tijdelijk werd verleid door de Dark Side en Dooku's leerling werd. Dooku kon uiteindelijk weer ontkomen, maar Ventress redde het leven van Quinlan waardoor zij uiteindelijk wel overleed aan haar verwondingen die waren veroorzaakt door Dooku's Force Lightning.

Daarna achtte Sidious de tijd rijp om af te rekenen met Talzin die maar bleef opduiken dankzij haar esoterische Force krachten. Hiervoor probeerde Sidious Talzins zoon Maul als lokaas uit te spelen. De overblijvende krachten van Mauls Shadow Collective namen het op Zanbar en Ord Mantell op tegen de CIS waardoor Dooku en Grievous gevangen werden genomen. Maar ook de Republic kreeg oren van de activiteit waardoor Maul moest samenspannen met Dooku en Grievous om te ontsnappen. Dooku doodde Tiplee en werd daarna op Dathomir bezeten door de geest van Talzin die echter werd verdreven door Sidious. Talzin werd daarna definitief gedood door Grievous, al kon Maul wel ontsnappen.

Op het einde van de Clone Wars probeerden Sidious en Dooku in een Sith-ritueel om Yoda te vernietigen via een visioen op Moraband. Yoda kon de identiteit van Sidious echter net niet achterhalen, maar had een belangrijke les onthouden, namelijk dat de Jedi misschien niet voorbestemd waren om de Clone Wars te winnen en dat een andere oplossing nodig was op lange termijn.

Overlijden

Count Dooku vlak voor zijn dood.png

Dooku vlak voor zijn dood

Dooku leidde met Grievous de beslissende Battle of Coruscant vanop de Invisible Hand waarop ze Palpatine gijzelden nadat ze hem hadden ontvoerd. Anakin en Obi-Wan waren nog maar eens de Jedi van dienst om het probleem op te lossen en ze wisten uiteraard dat ze in een valstrik gingen lopen. Dooku confronteerde hen beiden op de brug van het schip, maar Anakin was enorm sterk geworden. De Jedi vielen Dooku samen aan en ook al kon Dooku Obi-Wan afschudden, Anakin bleek gewoon te sterk en sneed Dooku's handen af. Skywalker hield twee lightsabers rond Dooku's hals, terwijl de Sith Lord vragend naar Palpatine keek. Hij realiseerde zich dat niet de Jedi, maar hij zelf in de val was gelopen en dat het de bedoeling was dat Anakin hem zou vermoorden, aangezien Sidious van plan was om Anakin in te lijven als nieuwe leerling. Anakin aarzelde, maar onthoofde Dooku op vraag van Palpatine.

Dooku's Lightsaber

Count Dooku mocht dan wel een ouderwetse stijl van Lightsaber combat hanteren, Form II, dit maakte van hem één van de meest geduchte tegenstanders in een Lightsaber duel. Zijn stijl werd vooral gebruikt in een tijd waarin de Jedi het nog opnamen tegen de Sith in Lightsabers duels. In de periode dat de Sith 'uitgestorven' waren moesten de Jedi het opnemen tegen tegenstanders met Blasters of andere energiewapens.

Nadat hij de Jedi Order verliet nam Count Dooku afstand van het wapen dat hij onder Yoda had gemaakt en bouwde een nieuwe Lightsaber. Hij verving het blauwe Adegan Crystal met een rood. Die Lightsaber had een gebogen handvat zoals het in het tijdperk van Form II de gewoonte was. Deze vorm haalde het beste uit deze stijl van vechten. Inhoudelijk werkte de Lightsaber identiek als alle anderen, alleen had Dooku een mechanisme geïnstalleerd dat het lemmet halveerde door een druk op een knop. Ook installeerde hij een lange 'Emitter Guard' aan het lemmet. Magnatomic bedekking zorgde voor een betere greep bij de bediening van het wapen. Hoewel Dooku afstand had genomen van de Jedi, maakte hij nog steeds het eresaluut wanneer hij een duel aanvatte.

Dooku's heft was 35,50 centimeter lang en 7,60 centimeter breed.

Legends

Dooku werd vaak in Legends opgevoerd, zowel in games, in comics als in Star Wars: Clone Wars. Zijn verleden als Jedi blijft voorlopig een vraagteken in de nieuwe canon (zoals zijn meester in Legends Thame Cerulian), maar enkele verhalen uit Legends werden op een een gelijkaardige wijze hergebruikt in canon (zoals de verleiding van Quinlan en de redemption van Ventress).

Achter de Schermen

Dooku werd gespeeld door veteraan Christopher Lee. Dooku verscheen niet zo gek lang in beeld tijdens de films, maar kreeg een sleutelrol in Star Wars: The Clone Wars. Lee sprak Dooku's stem in voor de film, maar daarna was het Corey Burton die de stem insprak. Doku betekent vergif in het Japans. Tijdens actiescènes werd Dooku gepeeld door Kyle Rowling.

Verschijningen

Bron Canon

Wiki.png
Yodapedia heeft 35 afbeeldingen gerelateerd aan Dooku.

Bron Legends

Around Wikia's network

Random Wiki