Wikia

Yodapedia

Feswe Prime

10.911pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Feswe Prime
Feswe Prime.jpg
Astrografisch
Regio:

Outer Rim

Sector:

Gordian Reach

Sterren:

Onstabiele rode zon

Quote: "A perfect escape corridor! If you don’t mind nein’ burned to a crisp by a stellar flare at its end!"
-- Han Solo

Feswe Prime was een stelsel in de Gordian Reach in de Outer Rim. Het speelde een belangrijke rol in de evacuatie van Base One op Yavin 4.

Ligging & GeschiedenisEdit

Feswe Prime was een stelsel ten Oosten van de Hydian Way in de Gordian Reach. De Feswe Corridor, een recente Hyperspace route die was ontdekt door verkenners van de Rebel Alliance, koppelde Feswe Prime aan het Ladarra System en het Hynah System. De onstabiele rode zon van Feswe Prime zorgde voor zonnevlekken en gevaarlijke uitbarstingen.

De route die de Rebel Alliance via Feswe Prime had uitgestippeld om te ontsnappen van Yavin 4 werd eerst als te gevaarlijk beschouwd maar Luke Skywalker gebruikte de Force om de uitbarstingen van de zon te voelen en op stabiele momenten het signaal aan de vloot te geven om in Hyperspace te gaan. Bovendien crashte Admiral Amise Griff op hetzelfde moment tegen de Executor van Darth Vader die daardoor vertraging opliep en de vloot van de Alliance moest laten ontsnappen. Vader had met opzet een opening gelaten in de blokkade rond Yavin en had een sterk vermoeden dat de Alliance via Feswe Prime zou ontsnappen.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki