Wikia

Yodapedia

Fire Suppression Speeder

10.825pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Fire Suppression Speeder
Firespeeder.jpg
Product
Model:

Fire Suppression & Rescue Vehicle

Klasse:

Airspeeder

Specificaties
Afmeting:

36,00 meter

Bemanning:

2

Passagiers:

Coruscant Fire Fighters

Affiliaties
Affiliatie:

Galactic Republic

Firespeeders.jpg

Firespeeders van Fire Team Three

Quote: "Fireships to the left and the right"
-- Obi-Wan Kenobi

Fire Suppression Speeders of Emergency Firespeeders waren grote Airspeeders die tijdens rampen en branden werden ingezet op Coruscant.

BouwEdit

Een Fireship was een relatief plat voertuig met vier uitstekende ‘armen’, twee langs elke kant van het voertuig, twee vooraan en twee achteraan. Bovenaan bevond zich de cockpit waar de piloot zat en enkele extra bemanningsleden. Achteraan het schip bevond zich de cockpit van de copiloot. Deze Airspeeders waren niet gemaakt voor extreme snelheden, maar vooral om op grote hoogtes efficiënt te kunnen opereren.

Aan het einde van de uitstekende armen waren kranen bevestigd die water of andere vloeistoffen konden spuiten. Een groot deel van het voertuig werd immers ingenomen door containers met water of andere stoffen. Onderaan de cockpit bevond zich een ruimte waarvan een Repulsorlift platform naar beneden kon worden gelaten om reddingsacties uit te voeren. De Firespeeder bezat ook Tractor Beams waarmee personen in nood gered konden worden. In het voertuig was ook een medcenter aanwezig om gewonden te verzorgen.

Deze voertuigen waren herkenbaar aan hun roodwitte kleur en aan hun sirenes. Ze werden bemand door de Coruscant Fire Fighters.

GeschiedenisEdit

De Firespeeders hadden elke dag een volle agenda op Coruscant. Maar in 19 BBY beleefden de meester Coruscant Fire Fighters de drukste dagen van hun leven tijdens de Battle of Coruscant. Brokstukken van schepen die door de atmosfeer konden dringen, sloegen dikke gaten in de bouwstructuren van de planeet en zorgden voor averij. De Firespeeders patrouilleerden voortdurend tijdens het gevecht om inkomende brokstukken van het gevecht in de ruimte te onderscheppen.

Toen de Invisible Hand dreigde neer te storten, hielpen vier Firespeeders van Fire Team Three mee met het voorste deel van het schip te blussen. Eén van de Captains was Jikesh Valia. Twee Coruscant Fire Fighters lieten het leven in deze actie om de vlammen van de Invisible Hand te bedwingen.

Toen later de Jedi Temple in brand stond, bleven de Firespeeders op bevel van Palpatine aan de grond en konden ze de brand niet blussen.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki