Wikia

Yodapedia

Fondor Shipyards

11.129pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Fondor Shipyards
Executor CSW.jpg
Organisatie
Type:

Scheepswerf

Oprichter:

Fondor Guild of Starshipwright

Leiding:

Fondor Guild of Starshipwrights

Vestiging:

Fondor

Holding:

Techno Union

Producten:

Schepen

Geschiedenis
Affiliatie:

Confederacy
Galactic Empire

Quote: "There are more bulk freighters here than fleas on a Bantha, Threepio!"
-- Luke Skywalker

De Fondor Shipwrights waren één van de grootste scheepswerven in het universum, samen met deze van Corellian Engineering Corporation en Kuat.

GeschiedenisEdit

De planeet Fondor was volledig geïndustrialiseerd door de eeuwen waardoor Fondor werd omringd door Docking Bays en dokken. Ook de kantoren van de Fondor Guild of Starshipwrights, de vroegere meesters van Fondor, waren op de planeet gevestigd. De belangrijkste economische speler op Fondor waren echter de Fondor Shipwrights.

Het Empire nationaliseerde Fondor rond de Battle of Yavin maar lied het gilde aan de macht blijven om de definitieve versie van de Executor te bouwen en af te werken. Tijdens de bouw van dit schip sloot het Empire al het niet-militair verkeer af in het stelsel en werd er een geheime route geopend tussen Fondor en Gandeal in de Core Worlds. Toen later bleek dat andere Super Star Destroyers nabij Kuat zouden gemaakt worden, was het verloos nog aanzienlijker.

Rond 2 ABY stelde Luke Skywalker zich vrijwilliger om op missie te gaan naar Fondor om de bouw van de Executor te verhinderen. Het was de Imperial Amise Griff die met de informatie over de bouw van het schip te Fondor was op de proppen gekomen maar de Rebel Alliance wist niet dat dit een valstrik van Darth Vader was. Dankzij de hulp van Tanith Shire konden Luke en R2-D2 de confrontatie met Vader vermijden.

BronEdit

In andere talen

Around Wikia's network

Random Wiki