Wikia

Yodapedia

Gladiator-class Star Destroyer

10.971pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Gladiator-class Star Destroyer
Demolisher.jpg
Product
Model:

Gladiator-class

Klasse:

Star Destroyer

Ontwerp:

Walex Blissex

Fabrikant:

Kuat Drive Yards

Prijs:

34.000.000 Credits

Specificaties
Hyperdrive:

Klasse 1.0

Bemanning:

1.255

Passagiers:

1.200

Vracht:

6.000 ton
24 Starfighters

Affiliaties
Affiliatie:

Galactic Empire

Screed SD1.jpg

Admiral Screeds Gladiator-class

De Gladiator-class Star Destroyer was een model Star Destroyer dat vooral in de beginjaren van het Galactic Empire werd gebruikt.

UitzichtEdit

De communicatietoren bij deze Star Destroyer was minder uitgesproken en had een gevorkte voorsteven. De Gladiator-class had achteraan twee grote motoren en was bewapend met verschillende wapens waaronder een Tractor Beam en minstens zes Turbolasers. Tussen het gevorkte voorsteven van de Gladiator-class bevond zich een hangar. Hetzelfde ontwerp werd ook gebruikt voor het Broadside-class Corvette.

MissiesEdit

De Gladiator-class Star Destroyer werd herontworpen als een lange-afstand patrouilleschip dat de New Order, met al zijn troepen, administrators en schepen, tot in de Outer Rim Territories kon vervoeren.

In plaats van een klein Capital Ship te maken, was de Gladiator-class eigenlijk een enorm patrouilleschip dat zichzelf kon ondersteunen en voorzien. De Gladiator-class was dan ook groter en sterker dan de meeste schepen van piraten die het kon ontmoeten op missies. De Gladiator-class was de eerste Imperial Star Destroyer die men zag en was eigenlijk veel te krachtig voor patrouillewerk.

Daarom paste de Gladiator-class perfect in de filosofie van de Tarkin Doctrine. Ze waren zeer groot voor het type schip dat ze waren en indien men niet meewerkte, kwam er nog een groter schip langs, zoals een Imperial-class Star Destroyer.

GeschiedenisEdit

De Gladiator-class Star Destroyer was oorspronkelijk bedacht door Walex Blissex voor Rendili StarDrive om tijdens de Clone Wars als escorte te fungeren voor de Victory-class Star Destroyer. De Gladiators werden echter pas ingezet na de Clone Wars en het ontwerp werd aan Kuat Drive Yards gegeven om het aan te passen aan de noden van de New Order.

De Gladiator-class vervulden hun taken met verve en waren zeer efficiënt gedurende vele jaren. Deze situatie veranderde echter toen de Rebel Alliance een vloot begon te verkrijgen en geïsoleerde schepen van het Empire als doelwit begon te selecteren. Een Gladiator-class kon zich zeker verdedigen tegen squadrons van starfighters maar tegen verschillende Mon Calamari Cruisers was dit schip kansloos. Verschillende Gladiator-class schepen vielen in handen van piratenbenden, zoals de Demolisher van Gir Kybo Ren-Cha die het schip buit maakte na een aanval op een reparatiedok.

WapensEdit

VerschijningEdit

BronEdit

In andere talen

Around Wikia's network

Random Wiki