Wikia

Glayyd Clan
Glayyd Stronghold
Organisatie
Type:

Clan

Leiding:

Mor

Vestiging:

Ammuud

De Glayyd Clan was een van zeven regerende clans op Ammuud rond 2 BBY.

GeschiedenisEdit

De Glayyd Clan had recent voor de Battle of Yavin de suprematie verworven over de andere clans op Ammuud. Ondanks de Code of Ammuud probeerde de Reesbon Clan de Glayyds uit te dagen om de macht opnieuw over te nemen. De Glayyd Clan regeerde van uit een versterkte residentie in de bergen van Ammuud.

De Glayyd Clan was betrokken bij de slavenbende van Zlarb door het huren van schepen waarin zij hun slaven vervoerden. Hoewel de Glayyds en de andere clans op Ammuud wisten van de bezigheden van de slavendrijvers, voelden ze zich niet echt betrokken partij. Toen Mor Agmor Glayyd echter te weten kwam dat de Reesbon Clan mee verantwoordelijk was voor het bedekken van de slavenorganisatie van Zlarb in de hoogste echelons van de CSA dreigde Agmor ermee om hun operatie openbaar te maken. Dit was flink tegen de zin van de slavendrijvers en Zlarb kon Agmor doden met vergif in zijn eten.

Door de dood van Agmor werd zijn zoon Ewwen Glayyd de nieuwe Mor. Hoewel hij de macht van de Glayyds wou consolideren, streefde hij naar een nauwere samenwerking met de andere clans en om de Code of Ammuud minder strak toe te passen.

Later huurde de Reesbon Clan Gallandro in om Ewwen Glayyd uit te dagen zodat een duel zou beslissen over leven en dood. Dankzij Han Solo werd dat duel vermeden en vertelden Ewwen en zijn zus Ido Glayyd alles wat ze wisten over de slavendrijvers toen de link werd gelegd tussen de Malkite Poisoners en de dood van Agmor.

BronEdit

In andere talen