Wikia

Yodapedia

Gold Squadron (Rebel Alliance)

11.070pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Gold Squadron
Y-Wing.jpg
Organisatie
Affiliatie:

Rebel Alliance

Bevelhebber:

Jon Vander
Lando Calrissian

Species:

Mens
Sullustan

Details
Transport:

Y-Wing Starfighter, Millennium Falcon, anderen

Stationering:

Base One, Endor, Liberty

Conflicten:

Battle of Scarif
Battle of Yavin
Battle of Endor

Quote: "This is Gold Leader. We're starting out attack run"
-- Jon Vander

Gold Squadron was een squadron in de Rebel Alliance dat onder andere deelnam aan de Battle of Yavin en de Battle of Endor.

Battle of ScarifEdit

Gold Squadron nam samen met Red en Blue Squadron deel aan de belangrijke Battle of Scarif waar de plannen werden vergaard van de Death Star dankzij het Rogue One team. Samen met Red Squadron moest Gold Squadron vooral de vloot van de Rebel Alliance beschermen. Gold Squadron kon een Star Destroyer neutraliseren met Ion torpedoes zodat een Hammerhead-class Corvette die Destroyer tegen een andere duwde en waardoor beide schepen op de Scarif Shield Gate stortten.

SamenstellingEdit

Battle of YavinEdit

In 0 BBY nam Gold Squadron deel als één van de twee Squadrons in de Battle of Yavin. Gold Squadron beston uit Y-Wing Starfighters en werd aangevoerd door Jon Vander. Tijdens dat gevecht moest Red Squadron de aandacht trekken en Gold Squadron een Trench Run laten uitvoeren. Dit plan mislukte omdat onder andere de Y-Wing Starfighters te traag waren. Slechts één lid van Gold Squadron overleefde het gevecht.

SamenstellingEdit

Na YavinEdit

Na de Battle of Yavin duurde het even alvorens er een waardige vervanger van Gold Squadron kon op de been worden gebracht. Crix Madine leidde een squadron dat nauw samenwerkte met Rogue Squadron. Na de Battle of Hoth trok Gold Squadron zich terug aan boord van de Liberty.

Battle of EndorEdit

Blount cockpit.jpg

Nunb, Blount en Calrissian

Bij de Battle of Endor werd Gold Squadron het speerpunt van hun aanval met General Lando Calrissian als Gold Leader in de Millennium Falcon. Gold Squadron (ook wel Gold Wing genaamd) was een verzameling van allerlei soorten starfighters tijdens dit gevecht.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki