Wikia

Yodapedia

H-60 Tempest Bomber

10.905pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
H-60 Tempest Bomber
H-60.jpg
Product
Model:

H-60 Tempest Bomber

Klasse:

Starfighter

Fabrikant:

Slayn & Korpil

Prijs:

175.000 Credits

Specificaties
Snelheid:

950 km/h

Bemanning:

4

Vracht:

110 kilogram

Affiliaties
Affiliatie:

Tammuz-an Space Navy

H60 Yavin-4.jpg

H-60 op Yavin 4

De H-60 Tempest Bomber was een starfighter / bommenwerper die sterk leek op de B-Wing Starfighter.

UitzichtEdit

De H-60 Tempest Bomber werd gemaakt door Slayn & Korpil en was vermoedelijk een inspiratie voor Ackbar en de Verpine ingenieurs die later de B-Wing Starfighter ontwikkelden tijdens de Galactic Civil War.

De H-60 werd tijdens de laatste decennia van de Republic gemaakt maar kwam toen bijna nooit in actie. De H-60 moest vaak worden onderhouden en de vreemde configuratie met twee cockpits maakte het niet echt een populaire starfighter. De H-60 werd snel als een mislukking aanzien en vele schepen belandden op schroothopen. Vervolgens werden de overblijvende modellen verkocht aan onafhankelijke entiteiten in het begin van de New Order waardoor de bommenwerpers toch nog wat succes genoten.

In 15 BBY werden er aangepaste H-60 Tempest Bombers gebruikt in de Tammuz-an Space Navy. Governor Koong had aan boord van het New Umboo Lightstation in datzelfde jaar ook een H-60 Tempest Bomber staan, vermoedelijk als vracht van een ander schip gekaapt.

Jaren later gebruikte de Rebel Alliance ook H-60 Tempest Bombers, onder andere op Yavin 4 en Ord Bueri. Deze H-60 modellen waren korter van lengte met bredere vleugels. Het Spiral-class Assault Ship leek ook sterk op de H-60 Tempest.

De H-60 was uiteindelijk geen groot succes maar de beste elementen werden daarna in de B-Wing Starfighter geïnstalleerd.

WapensEdit

Achter de SchermenEdit

  • De H-60 werd door een Retcon in het leven geroepen om het bestaan van de ‘B-Wing’ in de Droids Cartoons te verklaren.

VerschijningEdit

BronEdit

In andere talen

Around Wikia's network

Random Wiki