Wikia

Yodapedia

Harrison Ford

11.153pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Harrison Ford
Harrison Ford.jpg
Biografie
Geboren 13 juli 1942
Geslacht Man
Land VS, Chicago
Overleden
Titel
Bijnaam Harry
Beroep Acteur
Rol {{{rol}}}
Werken American Graffiti
Indiana Jones films
Blade Runner
Apocalypse Now
Witness
Patriot Games
Working Girl
Clear and Present Danger
Regarding Henry
The Fugitive
What Lies Beneath
...

Quote: "I understood the impact of those movies because I had young children who watched them religiously. I saw the Star Wars films so often in my house that I ended up knowing all of the other actors lines."
-- Harrison Ford

Harrison Ford is een Amerikaanse acteur die de rol van Han Solo speelt.

LoopbaanEdit

Harrison Ford is een Amerikaans acteur van Iers - Russische afkomst. Ford is vooral bekend van zijn rollen die hij speelde in de jaren '80 en beginjaren '90.

Zijn grote doorbraak kwam er met zijn rol van Han Solo. Alhoewel hij daarvoor reeds had geacteerd in American Graffiti van George Lucas, was de regisseur niet meteen van plan om Ford opnieuw te gebruiken voor Star Wars. Na Graffiti kwam Ford moeilijk aan de bak als acteur en kluste daarom bij als timmerman. Bij de casting van Star Wars werd Ford constant gebruikt om de rol van Han Solo te lezen als sparringpartner voor andere acteurs. Na verloop van tijd besefte Lucas dat Ford eigenlijk perfect was als Solo. Deze rol zou hem de status van wereldster bezorgen. Ford tekende voor de classic Star Wars films telkens een contract voor één film. Alhoewel hij nooit negatief reageerde op Star Wars, heeft hij de laatste jaren wat afstand genomen van de rol van Han Solo. Hij probeerde ook Lucas ervan te overtuigen om Han Solo te laten sterven in Episode VI.

Deze status werd versterkt door de rol van Indiana Jones. Ook voor deze rol was hij niet de eerste keuze (dat was Tom Selleck). Voor zijn rol van politieagent in Witness kreeg Ford een Oscar en een Golden Globe nominatie. In de jaren '90 bevestigde Ford zijn status van wereldster door te acteren in films als Patriot Games en The Fugitive (opnieuw een Golden Globe Nominatie).

Harrison Ford hernam eerst de rol van Indiana Jones in Kingdom of the Crystal Skull en speelde opnieuw Han Solo in Episode VII: The Force Awakens.

PrivéEdit

Ford is tweemaal getrouwd en is momenteel verloofd met de actrice Calista Flockhart. Ford heeft vier kinderen uit zijn vorige huwelijken. Ford woont op een grote ranch in Wyoming en vliegen is één van zijn hobbies. In 2004 redde hij het leven van een liftster die volledig was uitgeput door haar met zijn helicopter op te merken.

Ford heeft een ster op de Hollywood Walk of Fame. Deze mag je echter niet verwarren met de ster van een andere Harrison Ford, een Western acteur uit het begin van de 20ste eeuw.

Externe LinkEdit

Around Wikia's network

Random Wiki