Wikia

Yodapedia

Ilum

10.833pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Ilum
Ilum.jpg
Astrografisch
Regio:

Unknown Regions

Stelsel:

Ilum System

Sterren:

Asar

Manen:

2

Omlooptijd:

1.078 dagen

Rotatietijd:

66 uur

Fysisch
Diameter:

5.870 km

Klimaat:

Koud

Terrein:

Sneeuw
IJs
Bergen

Maatschappelijk
Inheems:

Gorgodons

Bezienswaardig:

Ilum's Crystal Caves

Affiliatie:

Jedi Order

Crystalcaves.jpg

De Kristalgrotten

Quote: "To Ilum we must go"
-- Yoda

Ilum was een afgelegen ijsplaneet in de Unknown Regions die voor de Jedi Order een bron van Lightsaber Crystals was.

Geografie, Klimaat & LevenEdit

Ilum was een afgelegen planeet in de Unknown Regions en de vijfde planeet in het Ilum System. De planeet bezat 2 manen en draaide rond Asar. Weinig planeten lagen in de nabijheid van Ilum. Ilum bezat een koud klimaat waardoor de wereld met sneeuw en ijs was bedekt.

Toch was er leven kunnen ontstaan op Ilum. Onder andere de Gorgodons waren geduchte tegenstanders. Ondanks de permanente ijstijd op Ilum waren er geotermische bronnen die hitte uitstraalden. Nabij deze bronnen of oude vulkanen was het enige leven gevestigd.

CultuurEdit

Rond 22.800 BBY landde een Jedi geleid door de Force op Ilum waar hij kristallen als Kathricite, Mephite en Ponite vond, de drie kristallen die ook wel collectief Adegan Crystals werden genoemd.

De Hyperspace Route via Metellos naar Ilum was een goed bewaard geheimd van de Jedi Order en kon enkel worden gemaakt met hulp van de Force.

Ondanks zijn afgelegen ligging en moeilijk toegankelijke terrein, was Ilum een centraal punt in de Jedi Order. Diep onder de bergen van de ijsplaneet lag een gigantische concentratie aan Lightsaberkristallen in Ilum's Crystal Cave. Padawans konden hier een kristal voor hun Lightsaber komen zoeken. Voor hen betekende de tocht naar de planeet immers het eindpunt van lange jaren training. Ook Jedi die hun Lightsaber waren verloren, kwamen op Ilum kristallen zoeken. De grotten onder Ilums oppervlakte waren bovendien ingericht als Jedi Sanctuary met rotssculpturen die de lange geschiedenis van de orde uitbeeldden.

GeschiedenisEdit

Anakin Skywalker trok met Obi-Wan Kenobi naar Ilum om een Lightsaber te bouwen. Vreemd genoeg leek Skywalkers Lightsaber helemaal niet op die van Obi-Wan zoals de traditie het voorschreef.

Ondanks het feit dat de Jedi de locatie van de kristalgrot goed geheim hielden, konden enkele Separatistische Chameleon Droids tijdens de Clone Wars toch doordringen tot het hart van de kristalgrotten. Op dat moment had Luminara Unduli net het Lightsaber ritueel met haar Padawan Barriss Offee beëindigd. Ze konden even tegenstand bieden tegen de grote overmacht van de Droids, maar moesten al snel het onderspit delven.

Master Yoda reisde samen met Padmé Amidala, C-3PO, R2-D2 en Captain Typho naar Ilum om het Jedi heiligdom te beschermen. Yoda slaagde in zijn opzet en met de hulp van Luminara Unduli en Barriss Offee verjaagde hij de droids van de planeet. Na het gevecht was Yoda diep bedroefd dat Dooku zijn Jedi verleden volledig had begraven en zelfs een heilige plaats niet spaarde.

Na de Jedi Purge deemsterde Ilum weg in de anonimiteit al fungeerde de planeet een tijdje als een toevluchtsoord voor Jedi die Order 66 hadden overleefd. Maar Darth Sidious was op de hoogte van Ilum en installeerde er tijdens het Empire een verlaten basis die al snel werd vergeten.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki