Wikia

Jakku
Jakku2
Astrografisch
Regio:

Inner Rim
Western Reaches

Stelsel:

Jakku System

Sterren:

1

Manen:

2

Coordinaten:

I-13

Omlooptijd:

352 dagen

Rotatietijd:

26.8 uur

Fysisch
Diameter:

6.400 kilometer

Atmosfeer:

Type 1

Terrein:

Woestijn

Maatschappelijk
Inheems:

Steelpecker
Happabore
Nightwatcher Worm

Taal:

Basic
Teedo
Uthuthma

Populatie:

< 25.000

Bezienswaardig:

Starship Graveyard
Niima Outpost

Affiliatie:

Galactic Empire
Neutraal

Quote: "Jakku? Why does everybody want to go back to Jakku?"
-- Finn

Jakku was een dunbevolkte woestijnplaneet in de Western Reaches van de Inner Rim waar de laatste veldslag plaatsvond in de Galactic Civil War. Het was eveneens de planeet waar Rey opgroeide.

Geografie, Klimaat & LevenEdit

Jakku lag in de Western Reaches in de Inner Rim. Ooit was het een wereld rijk aan leven, planten en water, maar een onbekende ramp zorgde voor het woestijnklimaat met de droge woestijnen, brandende vlaktes en glooiende duinen, waaronder de Goazon Badlands. Er waren diverse interessante natuurlijke formaties te vinden in de woestijnvlakten van Jakku, zoals de Sinking Fields, het Kelvin Ravine, Feressee's Point, Carbon Ridge en Namenthe's Crater.

Jakku had geen inheems intelligent leven, maar wel diverse diersoorten, zoals de Steelpeckers, Happabores en Nightwatcher Worms.

CultuurEdit

Jakku was een wetteloze planeet die een thuis bood aan dieven, vluchtelingen en allerlei scavengers. Er waren niet veel dorpen en nederzettingen op Jakku, maar een van de grootste was Niima Outpost, genoemd naar Niima the Hutt. Op Jakku bestonden ook zogenaamde Sacred Villages, zoals Tuanul. In Niima runde Unkar Plutt een handel in allerlei materiaal rond 34 ABY. Rey werd op jonge leeftijd achtergelaten bij Plutt.

Naast Niima en Tuanul waren er nog diverse andere nederzettingen, waar in totaal nog geen 25.000 personen leefden. Het grootste deel van de bevolking woonde, naast de al genoemde nederzettingen, in Cratertown, ReestKii en Blowback Town.

De grootste export van de planeet bestond uit schroot en technologie, dat gewonnen werd uit de neergestorte schepen in Starship Graveyard. Daarnaast waren er afzettingen van silicon, bezorite, kesium, magnite en osmiridum, welke in meer of mindere mate gemijnd werden voor de export.

GeschiedenisEdit

Op het einde van de Galactic Civil War bezat het Empire een onderzoeksbasis op Jakku dat het probeerde te verdedigen in de Battle of Jakku, de laatste grote veldslag in de Galactic Civil War. Die veldslag zorgde voor heel wat ravage en kneedde Jakku voor de komende decennia nadat de Galactic Concordance werd ondertekend. Het oppervlak van de planeet was na de veldslag bezaaid met gecrashte schepen van de Rebel Alliance en van het Galactic Empire, zoals de Inflictor en de Ravager. Deze wrakken trokken door de jaren heen alsmaar meer scavengers aan die zochten naar kostbaar materiaal om door te verkopen.

VerschijningEdit

BronEdit