Wikia

Yodapedia

Jedi High Council

10.825pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

JediHighCouncil.jpg

Jedi High Council ten tijde van 22 BBY

Quote: "May the Force be with all of us, and may the peace of this temple be ours. A place open to thought and speech, a realm of mutual respect and a haven of shared noble purpose. Let us take our seats together, with no one above the others. May we work together in trust, free from restraints of ego and jealousy, at this gathering and all others to come."
-- Ritueel voor een zitting van de Council.

De Jedi High Council was de hoogste en meest gerespecteerde Jedi Council van de hele Jedi Order. Deze Council was eigenlijk de hoogste vergadering van de Jedi Order en nam zo goed als alle belangrijke beslissingen. Deze raad zetelde in de Zuidoostelijke toren van de Jedi Temple op Coruscant.

De Jedi High Council bestond gewoonlijk uit twaalf leden. Deze Jedi Masters (Jedi Knights waren ook toegestaan maar dat gebeurde heel zelden). De leden werden gekozen op basis van hun verdiensten om de Jedi Order vooruit te kunnen helpen en ook om de Supreme Chancellor met raad bij te staan indien nodig. De Council bestond meestal uit vijf permanente leden, vier leden voor langere termijn en drie leden voor een korte periode. Nieuwe leden van de Council werden enkel benoemd door de Jedi High Council zelf. In 19 BBY doorbrak Palpatine deze traditie door Anakin Skywalker aan te stellen in de Council. Destijds zetelden er ook twee Senior Council Members: Yoda en Mace Windu. Elk lid had er een eigen stoel aangepast aan zijn of haar fysiologie.

Vermoedelijk ontstond dit orgaan uit een vergadering van een aantal Jedi Masters. Rond 4700 BBY werd de eerste vergadering van de Council gehouden. Vooraleer dat de Jedi Order zich vestigde op Coruscant kwam de Council ook samen op andere planeten. Op andere planeten bleven wel de locale Councils samenkomen zoals op Dantooine.

Samenstelling van de Jedi High CouncilEdit

Plaats* 32 BBY 22 BBY 19 BBY
1Plo KoonPlo KoonPlo Koon
2Mace WinduMace WinduMace Windu
3YodaYodaYoda
4Ki-Adi-MundiKi-Adi-MundiKi-Adi-Mundi
5Saesee TiinSaesee TiinSaesee Tiin
6YaddleShaak TiAgen Kolar
7Even PiellEven PiellAnakin Skywalker
8Oppo RancisisOppo RancisisColeman Kcaj
9Adi GalliaAdi GalliaObi-Wan Kenobi
10Yarael PoofColeman TreborKit Fisto
11Eeth KothAgen KolarShaak Ti
12Depa BillabaDepa BillabaStass Allie

* = Zitplaats geteld tegen de klok in, beginnende rechts van de ingang.

Andere leden die zetelden voor 32 BBYEdit

Opdeling in 32 BBYEdit

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki