Wikia

Yodapedia

Jedi Trials

10.843pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Chapter21.jpg

Anakin Skywalker wordt Jedi Knight

Maul Kenobi.jpg

Obi-Wan vs Darth Maul

Vader Luke DSII.jpg

You must confront Vader...

Quote: "Step forward, Padawan. By the right of the Council, by the will of the Force, I dub thee, Jedi Knight of the Republic."
-- Yoda

De Jedi Trails waren een reeks beproevingen die een Padawan moest doorstaan om een volwaardige Jedi Knight te worden.

AlgemeenEdit

Wanneer een Padawan voldoende kennis had vergaard, zijn eigen Lightsaber had gemaakt en voldoende controle over de Force toonde, dan kon hij of zij een poging doen om een Jedi Knight te worden. Daarvoor moest hij of zij de Jedi Trials doorstaan. Omdat een Jedi Knight gekwalificeerd was om een Padawan op te leiden was dit het uitgangspunt van de Trials: “Is de kandidaat valabel genoeg om zelf een Padawan op te leiden”.

De basiselementen van de Trials waren kunde en controle over de Force, kennis van de Jedi Code, het bouwen van een Lightsaber, zelfverdediging, een goed oordeel kunnen vellen en het uitvoeren van een missie zonder de hulp van de Jedi Master. Indien de Padawan faalde, was hij of zij nog niet klaar om een Jedi Knight te worden.

Geen enkele Jedi Trail was hetzelfde. De testen werden op maat voorzien en Padawan per Padawan opgesteld. Deze Trials konden soms weken duren alvorens ze waren afgelopen. Deze testen konden plaatsvinden in de speciale Jedi Trials Chamber in de Jedi Temple op Coruscant. Tijdens de Clone Wars werden Padawans sneller tot Jedi Knights geridderd omdat de nood aan Jedi zeer groot was door de vele gesneuvelde Jedi in de Clone Wars. Sommige Jedi Masters konden zelfs niet van nabij volgen hoe hun Padawan was geslaagd op de Jedi Trials.

Soorten TrialsEdit

Kunde met de ForceEdit

De Padawan moest de drie vormen van Force kracht beheersen, namelijk Alter, Control en Sense. Zo moest hij bijvoorbeeld objecten bewegen, zijn aanwezigheid kunnen verbergen voor een andere Jedi of een gewond dier genezen.

Kennis van de Jedi CodeEdit

Deze trial hield een reeks vragen of toepassingen op de Jedi Code. Deze konden ook testen zijn die te maken hadden met de geschiedenis van de Jedi Order.

Lightsaber constructieEdit

Elke Jedi Knight moesten een eigen Lightsaber hebben gemaakt om de Trials te kunnen doorstaan. Uitzonderingen werden hier soms gemaakt voor Jedi die absoluut geen wapens wilden gebruiken. Indien de Padawan zijn of haar Lightsaber had gemaakt, viel deze test weg.

Lightsaber kundeEdit

In deze trial werd de kunde van de Padawan met de Lightsaber of een ander wapen getest.

ZelfverdedigingEdit

Omdat de Jedi de verdedigers van de vrede waren, moesten ze zichzelf en anderen kunnen beschermen. De Jedi Master die deze test afnam, moest toezien dat het uiterste werd gevraagd van de Padawan tijdens deze test. De Padawan moest vooral zien dat hij of zij de verdedigende houding aannam en zelf nooit offensief uit de hoek kwam, wat een verkeerde Jedi actie zou zijn.

Besluiten nemenEdit

Hier kreeg de Padawan een test voorgeschoteld waarbij hij of zij een oordeel moest vellen om zodoende een probleem op te lossen. Deze test kon ook gewoon een raadsel zijn dat moest opgelost worden en kon ook een langere periode in beslag nemen.

SolomissieEdit

In het laatste deel moest de Padawan een missie alleen succesvol afronden. Deze missie kon alleen worden aangevat indien de Padawan op de andere tests was geslaagd. Door deze test kon men zien of de Padawan als een zelfstandige Jedi Knight kon werken volgens de Jedi Code. Slagen in deze missie was niet altijd nodig om toch te slagen voor de Jedi Trials. Soms kon men tijdens de missie de schade hebben beperkt of toch een uitstekende daad hebben verricht of een beslissing hebben genomen die voldoende werd geacht om te slagen.

UitzonderingenEdit

Quote: "Confer on you, the level of Jedi Knight the Coucil does."
-- Yoda

Sommige Padawans – die klaar waren om de Trials te ondergaan – werden prompt gepromoveerd tot Jedi Knight na het vervolledigen van een bepaalde missie. Deze missie was meestal zeer moeilijk en wanneer de Padawan hierin slaagde werd hij of zij als gekwalificeerd genoeg beschouwd. Obi-Wan Kenobi werd in 32 BBY een Jedi Knight nadat hij Darth Maul doodde op Naboo. Obi-Wan was klaar om de Trials te doorstaan maar hoefde door het doden van Maul de Trials niet meer te doen.

Andere TrialsEdit

De Trials konden ook worden ondergebracht onder vier soorten Trials.

CeremonieEdit

In de Hall of Knighthood werd de Padawan uiteindelijk geridderd tot Jedi Knight. De Jedi Master die de ceremonie leidde, hield de Lightsaber over de rechterschouder, dan over de linkerschouder en dan weer over de rechterschouder waarbij de Padawan Braid werd afgesneden indien een Padawan deze had.

VerschijningEdit

BronEdit

In andere talen

Around Wikia's network

Random Wiki