Wikia

Yodapedia

John Williams

10.906pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
John Williams
John Williams.jpg
Biografie
Geboren 8 februari 1932
Geslacht Man
Land Verenigde Staten - New York
Overleden
Titel
Bijnaam Johnny
Beroep Componist
Rol {{{rol}}}
Werken Jaws
ET
Indiana Jones
Schindler's List
Jurassic Park
Harry Potter
Enz...

John Towner Williams is de componist van alle muziek van de 'Star Wars'-films. Voor zijn muziek van de classics kreeg hij drie nominaties en één Academy Award voor Episode IV.

LoopbaanEdit

Williams' loopbaan als componist van filmmuziek kwam echt op gang op het eind van de jaren '60. Daarvoor was hij actief als jazzmuzikant en componeerde hij militaire muziek aangezien hij toen zelf werkzaam was in de Air Force.

In 1968 kreeg Williams zijn eerste van een reeks Academy Award Nominaties voor 'Valley of the Dolls'. In 1972 kreeg hij Oscars voor Best Music, Scoring Adaptation en Original Song Score voor 'Fiddler on the Roof'. Tussen 1969 en 1972 kreeg hij nogmaals vier nominaties.

Williams' grote successen zou hij boeken door zijn samenwerking met Steven Spielberg en George Lucas. Voor Jaws ontving Williams een Oscar en dat zou hij nogmaals krijgen voor ET en Schindler's List. Momenteel heeft Williams meer dan veertig Nominaties op zak voor een Academy Award.

Voor Episode IV kreeg Williams in 1978 nogmaals een Oscar. Voor Episode V en Episode VI werd hij telkens genomineerd. De muziek voor de prequels hanteerde nog steeds het bekende leitmotif maar werd in postproduction soms minder nauwkeurig behandeld. Zo keerden er soms hele arrangementen in bepaalde films terug die al zo goed als identiek te horen waren geweest in een vorige film.

Williams is één van de bekendste componisten van filmmuziek aller tijden en heeft muziek geschreven die iedereen kent zoals Jaws, Star Wars, Superman, Indiana Jones, ET, Home Alone, Jurassic Park, Schindler's List en Harry Potter.

Externe LinkEdit

Around Wikia's network

Random Wiki