Wikia

Yodapedia

Jon Vander

10.833pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Jon Vander
Jon Vander.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Man

Haarkleur:

Bruin

Oogkleur:

Bruin

Biografie
Thuiswereld:

Onderon

Overleden:

0 BBY

Titel/Rang:

Gold Leader

Bijnaam:

Dutch

Functie:

Rebel Alliance Piloot

Vervoer:

Y-Wing Starfighter

Affiliatie:

Rebel Alliance

Jon Vander1.jpg

Dutch

Quote: "Red Leader, This is Gold Leader. We're starting our attack run"
-- Jon Vander

Jon Vander, ook beter bekend als Dutch was Gold Leader tijdens de Battle of Yavin waarin hij sneuvelde.

BiografieEdit

Jon Vander was tijdens de Battle of Yavin één van de meer ervaren piloten van de Rebel Alliance. Voor zijn dienst op Yavin 4 had hij het starfighter squadron van de Renforra Base geleid. Dutch verkoos om te vliegen in de tragere maar zwaar bewapende Y-Wing Starfighters. Hij droeg een helm met daarop het embleem van Specter Squadron. Vander was oorspronkelijk afkomstig van Onderon.

Jon Vander was tevens aanwezig bij de briefing op Yavin 4 in Base One en vroeg zich openlijk af wat starfighters konden beginnen tegen een gigant als de Death Star. General Jan Dodonna antwoordde dat de defensie van de Death Star eerder gericht was op een grootschalige aanval en dat ze daaruit profijt konden halen.

Tijdens het gevecht leidde Dutch Gold Squadron met steun van de veteraan Davish Krail. Dutch leidde de eerste aanval in op de Thermal Exhaust Port terwijl Red Squadron van Garven Dreis de aandacht moesten opeisen. Samen met Davish Krail en Tiree werd een trench run ingezet. Deze werd echter snel verstoord door vijandelijke starfighters die hen achterna zaten. Darth Vader had het trio al snel in zijn vizier.

Pops raadde Dutch aan om het doelwit blijven te viseren en de aanval niet af te breken. Maar Darth Vader had Tiree al uitgeschakeld en naderde te snel. Hij blies even later ook Dutch aan diggelen.

Het laatste wat Base One hoorde was Davish Krail die de dood van Dutch en Tiree meldde.

Achter de schermenEdit

  • Zijn echte naam is duidelijk een zinspeling op zijn nickname ‘Dutch’.
  • Dutch is de enige piloot buiten Luke en Wedge die in beeld te zien was bij de Rebel Briefing.
  • Dutch werd gespeeld door Angus McInnes.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki