Wikia

Yodapedia

Kanz Disorders

10.972pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Kanz Disorders
Conflict:

Kanz Disorders

Datum:

3.970 BBY tot 3.670 BBY

Locatie:

Kanz Sector

Inzet:

Verovering van gebieden

Uitkomst:

Nederlaag voor de Argazdans

Partijen

Argazdan

Lorrdians
Andere planeten

Aanvoerders

Myrial

De Kanz Disorders waren een duistere periode voor de Kanz Sector die ongeveer 300 jaar duurde.

AanleidingEdit

Tijdens de Mandalorian Wars kwamen talloze Argazdan onder invloed te staan van Governor Myrial en haar afscheidingsbeweging die de Republic corrupt noemde. Ze ontstoken een opstand en hernoemden de Kanz Sector de Argazdan Redoubt. Verschillende planeten werden geannexeerd in hun drang naar imperialisme, waaronder de planeet Lorrd.

StrijdEdit

Omdat de Republic andere gevaren moest trotseren, zoals de Mandalorian Wars, de Jedi Civil War, de Sith Civil War en de G0-T0 Revolt kon het pas laattijdig ingrijpen zodat Myrial een regime kon installeren dat meer dan 300 jaar zou standhouden. Bovendien lag de Kanz Sector niet echt centraal en kwamen de problemen niet altijd even snel aan het licht. Na het jarenlang smeden van plannen, bouwden Myrial en haar onderdanen een netwerk van spionnen uit die oneerbare personen op staande voet vermoordde.

Als straf voor de steun die de Lorrdians hadden geboden voor de opstandelingen van Amaltanna liet Myrial de Lorrdians als slaven gebruiken. De planeet werd gebombardeerd en de Argazdans behandelden de Lorrdians zeer streng zodat ze zelfs niet meer met elkaar mochten communiceren. De Lorrdians ontwikkelden een enorm moeilijke taal van gebaren, lichaamshoudingen, ticnerveus en uitdrukkingen. Lorrdians leerden al snel de lichaamstaal van anderen te begrijpen en te interpreteren. Dankzij deze geheime taal konden ze zich doorheen de jaren van slavernij wroeten. Deze taal was eerst niet meer dan een codetaal om guerrilla’s en groepen actief te houden maar evolueerde later naar een complete taal.

Meer dan 500 miljoen Lorrdians en bijna 5 miljard andere personen stierven tijdens de Kanz Disorders totdat de Republic eindelijk ingreep en orde op zaken zette. Tijdens de New Order schaamden de meeste Argazdan zich voor wat hun volk de Lorrdians had aangedaan. Een uitzondering was Raygar die zonder schaamte een uniform van een slavenmeester droeg op het Qatamer Perfomance Square.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki