Wikia

Yodapedia

Katuunko

11.077pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Katuunko
Katuunko.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Toydarian

Geslacht:

Man

Lengte:

1,52 meter

Biografie
Thuiswereld:

Toydaria

Overleden:

21 BBY

Titel/Rang:

His Excellency

Functie:

King

Wapen:

Toydarian Ceremonial Sword

Vervoer:

Thief's Eye

Affiliatie:

Neutraal
Galactic Republic

Katuunko saber.jpg

King Katuunko

Quote: "That's a lot of smoke for a surrender"
-- King Katuunko

Katuunko was de King van de Toydarians ten tijde van de Clone Wars. Tijdens de Clone Wars stond Katuunko in het midden van de belangstelling in een strijd tussen de Republic en de CIS op de maan Rugosa.

BiografieEdit

Katuunko was een Toydarian Koning met een vrij lange slurf en hij kleedde zich in deftige gewaden met een hoofddeksel. Katuunko stond sceptisch ten opzichte van de komst van de Galactic Republic in Hutt Space nadat een alliantie werd gevormd met Jabba the Hutt. Katuunko vreesde dat de oorlog vroeg of laat zijn neutrale planeet Toydaria zou bereiken, zeker omdat de planeet een strategisch gunstige plaats bezette in Hutt Space en daarom vaak aanvallen van rovers en piraten moest afslaan.

Hoewel Katuunko en de Toydarian eigenlijk pionnen van de Hutts waren, regeerde Katuunko's regering zelfstandig zonder inmenging van de Hutts. Tijdens de Clone Wars was Katuunko bereid de Republic te steunen maar zocht een extra teken van vertrouwen. De aanzet was er gekomen nadat Bail Organa en Jar Jar Binks aan Katuunko hadden gevraagd om Ryloth bij te staan toen de planeet werd aangevallen door de CIS. Door de overeenkomst met de Trade Federation kon Katuunko en de Toydarian Council onmogelijk Ryloth bijstaan dat door de Trade Federation werd omsingeld. Daarom verkoos Katuunko om Organa en Binks te helpen zondat dat Lott Dod dit wist. De Republic kreeg toestemming om op Toydaria hun schepen te laden met medicijnen en voedsel voor de Twi'leks. Aan het einde van deze missie zei Katuunko aan Bail dat hij bereid was om een alliantie met de Republic te overwegen en om de gesprekken te openen.

In een geheime communicatie met Palpatine zei Katuunko dat hij geen akkoord zou tekenen met Clone Troopers en Blasters rondom hem maar onder rustige omstandigheden. De neutrale maan Rugosa werd uitgekozen als de ontmoetingsplaats. Katuunko drong ook aan om een Jedi mee te sturen bij de besprekingen. Hij had veel van de Jedi gehoord maar er nog nooit één in actie gezien en aangezien hij zelf resistent was tegen de Force kon de Jedi hem in elk geval niet beïnvloeden.

Toen Katuunko met zijn schip, de Thief's Eye arriveerde op Rugosa vond hij echter geen Jedi maar Asajj Ventress. De CIS had de communicatie tussen Katuunko en Palpatine 'onderschept' en was van plan om de Jedi in een valstrik te lokken. Yoda landde echter veilig met drie Clone Troopers.

Asajj Ventress en Dooku daagden Yoda uit. Indien hij en de Clone Troopers haar troepen konden verslaan, mocht Katuunko de Republic steunen. Katuunko kon zijn plezier amper bedwingen toen Yoda de AATs van Ventress tot schroot herleidde. Katuunko wou immers eerst niet dat Yoda moest ten strijde trekken maar het was de Jedi Master zelf die de opdracht aannam. Toen Asajj Ventress Katuunko bedreigde, greep Yoda haar Lightsabers met de Force. Deze daad bewees niet alleen Yoda's kracht met de Force maar ook zijn goede persoonlijkheid. Als teken van dank overhandigde Katuunko een Toydarian Ceremonial Sword.

Zoals gewoonlijk had Dooku nog een eitje te pellen met de Toydarian. Dooku stuurde zijn nieuwe leerling Savage Opress naar Toydaria om Katuunko een les te leren. Dooku vroeg expliciet aan Opress om Katuunko niet te doden. Katuunko bleef zijn trots behouden en wilde Opress eerst zelf bestrijden in plaats van te vluchten. Nadat hij eerst bewusteloos was geslagen door Opress, kon Katuunko daarna even ontsnappen. Ondertussen was Opress in een duel met Obi-Wan Kenobi en Anakin Skywalker geraakt, waardoor hij zijn aandacht niet langer bij Katuunko kon houden. Om dan maar te verhinderen dat Katuunko zou ontsnappen, verbrijzelde hij de luchtpijp van de Toydarian. Dooku was helemaal niet opgezet met het feit dat Opress zijn bevelen niet had opgevolgd.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki