Wikia

Kazuda Xiono
Kazuda Xiono
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Man

Haarkleur:

Zwart

Biografie
Geboren:

Rond 5 ABY

Bijnaam:

Kaz

Functie:

Resistance piloot
Mecanicien

Vervoer:

X-Wing Starfighter
Fireball

Affiliatie:

New Republic
Resistance
Team Fireball

Relaties
Vader:

Hamata Xiono

Kazuda Xiono, bijgenaamd Kaz, was een piloot die werd gerekruteerd door de Resistance om bewijzen te verzamelen tegen de First Order en de dreiging die de New Republic niet ernstig nam.

BiografieEdit

Kazuda was de zoon van senator Hamata Xiono die zijn invloed vaak gebruikte om zijn zoon te helpen. In 34 ABY was Kazuda een piloot in de New Republic Defense Fleet. Kazuda was samen met Hugh Sion en Mia Gabon op missie waarin ze informatie hadden verzameld over de First Order die zo snel mogelijk naar de New Republic moest gebracht worden. First Order ace Elrik Vonreg zat hen echter op de hielen. Kazuda stelde voor om Vonreg op te vangen zodat Mia en High konden ontsnappen in Hyperspace. Kazuda kreeg uiteindelijk hulp van Poe Dameron om Vonreg te verjagen, wat ook lukte. Dameron liet er geen gras over groeien en nodigde Kazuda uit om te spioneren voor de Resistance aan boord van de Colossus. Kazuda wilde hierover zijn vader inlichten, maar de transmissie was beveiligd. Kazuda realiseerde zich echter dat zijn vader weer dacht dat hij hem iets kwam vragen. Daarop besloot Kazuda om zelf de beslissing te nemen en in te gaan op Poe's voorstel, ook al had hij nooit eerder voor spion gespeeld.

ColossusEdit

Op de Colossus zou Kaz samen met BB-8 werken in de reparatiedienst van Jarek Yeager, een oude vriend van Poe. Yeager wilde niets te maken hebben met Kazuda's echte missie, maar bood hem een plaats aan om te slapen en te werken. Kazuda leerde Team Fireball kennen en door een misverstand leerde hij ook meteen de wetten kennis van het station. Zo moest hij het in een race opnemen tegen een van The Aces. Kaz mocht vliegen met de Fireball van Yaegers team en deed het niet onaardig tegen Torra Doza, de dochter van Captain Imanuel Doza, van de Colossus. Kaz blies echter de motoren op van de Fireball en verloor met eer.

Kaz had het eerst niet zo makkelijk op de Colossus. Hij kende niets van techniek of mechaniek en Tam Ryvora vroeg zich geregeld af waarom Yeager Kaz in dienst had genomen. Kaz zelf worstelde met het idee dat hij steeds moest spioneren voor de Resistance en daardoor verwaarloosde hij soms zijn werk bij Yeager. Dankzij een geluk bij een ongeluk kon Kaz wel helpen om een aanval van de piraat Kragan Gorr te verijdelen. Hij vond eerder dat een bezoeker van de Colossus, Hallion Nark, zich verdacht gedroeg. Via Hallions comlink die hij had verloren op de Colossus, kon Kaz de communicatie van de piraten verstoren. De piraten staakten hun aanval en zonder het te beseffen had Kaz de Resistance geholpen, want de piraten waren uitgestuurd door de First Order om de Colussus te veroveren.

Toen Kazuda nog steeds worstelde met zijn missie als spion te combineren met zijn werk voor Yeager, ontmoette hij de jonge piloot Jace Rucklin en zijn team Gorrak Wiles en Lin Gaava. In tegenstelling tot Team Fireball ging het er heel gezapig aan toe bij Rucklin zijn zijn team. Rucklin overtuigde Kaz om Yeagers persoonlijke racer te zien, want het blijkt dat Kaz' baas vroeger een ace piloot was. In Yeagers woning merkte Kaz een foto op na de Battle of Jakku en van Yeagers familie op Batuu. Rucklin steelde echter Coaxium van Yeager om in zijn racer te gieten. Het coaxium was zeer onstabiel en Kaz kon net op tijd verhinderen dat Rucklin sterft aan boord van zijn racer die werd vernietigd. Rucklin besefte niet aan welk onheil hij was ontsnapt. Kaz betoonde spijt dat hij Yeagers vertrouwen beschadigde.

VerschijningEdit

BronEdit