Wikia

Yodapedia

Landspeeder

11.129pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
X-34.jpg

X-34 Landspeeder

Quote: "You'll have to sell your speeder"
-- Ben Kenobi

Landspeeders waren Repulsorlift voertuigen met een beperkt bereik, bedoeld voor veelvuldig vervoer vlak boven de grond.

BouwEdit

Landspeeders werden aangedreven door niet zo'n sterke Repulsorlifts waardoor ze net boven de grond bleven zweven. Meestal dreven turbines deze vaartuigen voorwaarts maar bij sommige modellen werden andere systemen gebruikt. Er bestonden talloze modellen van Landspeeders en talloze bedrijven die deze maakten. SoroSuub Corporation was één van de vooraanstaande producenten van Landspeeders.

De meeste Landspeeders haalden snelheden tussen 100 en 250 km/h en werden tot acht meter lang. De cockpit van de Landspeeder kon verschillen van model tot model. Veel modellen hadden echter inschuifbare windschermen of cockpits die helemaal konden afgesloten of geopend worden naargelang de weersomstandigheden.

Er bestonden onnoemelijk veel modellen van Landspeeders die bovendien nog eens verbouwd konden worden door de eigenaar.

GebruikEdit

Boonta Speeder Race.jpg

Boonta Speeder Race

De meeste Landspeeders konden één of meerdere personen vervoeren. Landspeeders werden vaak gebruikt in het gewone leven door burgers ofwel als transportmiddel maar er bestonden ook sportieve, snellere modellen met een flashy uiterlijk. De Boonta Speeder Races waren een circuit waarop wedstrijden werden gehouden met Landspeeders.

Landspeeders werden ook vaak gebruikt door bedrijven om vracht te vervoeren. Deze Landspeeders waren veel groter en trager dan de snellere modellen.

Tenslotte kon een Landspeeder ook worden uitgerust met een aantal wapens. Hoewel een Landspeeder zelden geschikt was om in zware vuurgevechten weerstand te bieden, konden ze perfect opereren als patrouillevaartuigen of langs de rand van oorlogszones.

Bekende ModellenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki