Wikia

Yodapedia

Lieutenant

10.825pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Lieutenant (Luitenant) was een militaire middengraad die in vele legers werd gebruikt in de marine, het leger en de luchtmacht. Een Lieutenant was meestal iemand die fungeerde als de eerste assistent van een Captain. Een Lieutenant in de marine had het equivalent van een Captain in het leger en was dus hoger in rang dan een Lieutenant in het leger.

Royal Naboo Security ForcesEdit

Bij de Royal Naboo Security Forces was de rang van Lieutenant aanwezig. Aangezien een Captain de allerhoogste rang was, was ook Lieutenant een hoge positie. Panaka droeg de graad van Lieutenant alvorens hij Captain werd.

Space Fighter CorpsEdit

In het Space Fighter Corps werd ook de rang van Lieutenant gegeven. Het uniform van de Lieutenants van de Space Fighter Corps zag er standaard uit zonder bekende markeringen die op de rang duidden.

Bekende LieutenantsEdit

Galactic RepublicEdit

Judicial DepartmentEdit

De Officers in het Judicial Department droegen donkerblauwe uniformen. Lieutenants droegen twee gele strepen aan de mouwen.

Clone Trooper Lt.jpg

Phase I Clone Trooper Lieutenant

Bekende LieutenantsEdit

Clone TroopersEdit

In het GAR werd eveneens de rang van Lieutenant uitgereikt aan Clone Troopers. Clones in Phase I Clone Trooper Armor konden worden herkend aan de blauwe markeringen. In de latere fase van de Clone Wars verdwenen de uiterlijke kenmerken van Clone Commanders. Lieutenants hadden het bevel over een peloton met vier squads of 36 soldaten.

Bekende LieutenantsEdit

Galactic EmpireEdit

In het Galactic Empire was Lieutenant een vaak gebruikte graad, zowel in het leger, de marine en de luchtmacht. De ranginsignes en outfits van de verschillende Lieutenants kon verschillen. Er was een versie met een zwart uniform, vier blauwe ranginsignes en twee Code Cylinders. Een andere versie bestond uit grijze uniforms met twee rode en twee blauwe ranginsignes en één Code Cylinder. Een laatste versie die vooral te zien was rond de Battle of Endor kende een zwarte vest met geen enkel ranginsigne. AT-AT Drivers of AT-ST Drivers droegen geen herkenbare ranginsignes op het uniform. TIE Pilots die de rang van Lieutenant droegen, hadden ook zwarte overalls zonder insignes aan. Ook Stormtroopers konden de rang van Lieutenant dragen.

Lt insigne.jpg

Eén van de Lieutenant insignes van het Empire

Bekende LieutenantsEdit

Imperial FleetEdit

Endicott.jpg

Lieutenant Endicott

Imperial ArmyEdit

Imperial TIE PilotsEdit

Rebel AllianceEdit

In de Rebel Alliance was Lieutenant ook een gebruikelijke rang in alle militaire taken. Een eenzijdige aanduiding van de rang bestond er niet omwille van de talloze fracties in de Alliance maar normaal gezien werden Lieutenants officieel herkend door twee diagonale blauw stippen (Fleet) en twee diagonale rode stoppen (Army).

Bekende LieutenantsEdit

Rebel ArmyEdit

Nik Sant.jpg

Lieutenant Nik Sant

Rebel FleetEdit

Rebel Starfighter CorpsEdit

Andere FractiesEdit

In het algemeen werd de rang Lieutenant ook vaak onofficieel toegekend aan de belangrijkste assistent van een leider of belangrijk figuur. Zo was Sun Fac de Lieutenant van Poggle the Lesser op Geonosis en werden de nauwe handlangers van Crimelords zoals Jabba the Hutt ook vaak als Lieutenants aangeduid ook al hielden ze geen echte militaire rang.

Achter de SchermenEdit

  • Doordat John Mollo niet meer betrokken was bij Episode VI, klopten de uniforms en insignes niet meer voor de Lieutenants in Episode VI.

VerschijningEdit

BronnenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki