Wikia

Maketh Tua
Maketh Tua
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Vrouw

Lengte:

1,87 meter
55 kilogram

Haarkleur:

Blond

Biografie
Thuiswereld:

Lothal

Overleden:

5 BBY

Functie:

Imperial Minister

Affiliatie:

Galactic Empire

Maketh Tua was een jonge Imperial Minister die actief was in 5 BBY.

BiografieEdit

Minister Tua was afkomstig van Lothal, maar studeerde niet op haar thuisplaneet. Tua was eigenlijk de hoogste ambtenaar op Lothal toen Arihnda Pryce afwezigheid was. Tua voelde zich verheven boven de bevolking van Lothal en hield van gesprekken te voeren met andere intellectuelen. Tua verafschuwfde de contacten die ze moest voeren in het kader van haar functie in het Empire met niet al te beschaafde types als Amda Wabo.

Wabo en Tua reisden naar Garell waar de transactie zou worden afgerond om T-7 Ion Disruptors te leveren aan het Empire. De Rebels staken daar echter een stokje voor, onder andere toen Sabine Wren de locatie van de wapens foutief vertaalde voor Tua. C-3PO, die normaal fungeerde als tolk, was immers verbannen naar de ruimte voor droids nadat Chopper door de nodige onrust had gezorgd. Nadat de transactie was mislukt, verwittigde Tua Kallus die in gang schoot.

Ook Tua slaagde er niet in om de acties van de Rebels in te dijken en ondervond zelf hoe ze in actie kwamen tijdens Empire Day. Met de komst van Wilhuff Tarkin werd Tua op scherp gezet door de Governor die geen falingen meer duldde. Na de vernietiging van de Sovereign werd Tua het eerste slachtoffer van Darth Vader op Lothal. De minister kreeg de schuld in de schoenen geschoven voor de activiteiten van de Rebels, maar ze voelde zich machteloos bij het vertoon van Vader en Kallus.

Ten einde raad contacteerde Tua de Rebels en in ruil voor hun hulp, beloofde ze een lijst te geven met namen van allerlei belangrijke rebellen sympathisanten. Hoewel de Rebels twijfelden om terug te keren naar Lothal wilden ze Tua toch helpen. Dat liep verkeerd af aangezien Kallus Tua liet bespioneren en haar vergezelde op weg naar haar shuttle. Vader en Kallus hadden haar shuttle vol explosieven gestoken en toen ze haar schip betrad, werd het opgeblazen. Kallus kon hierdoor makkelijk de schuld geven aan de Rebels.

VerschijningEdit

BronEdit