Wikia

Yodapedia

Mandalorian

10.825pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Mandalorian
Mandalorian skull.png
Organisatie
Type:

Filosofie
Beweging
Levensstijl

Leiding:

'Mandalore'
Satine Kryze

Vestiging:

Mandalore

Producten:

Krijgers
Huurlingen

Geschiedenis
Affiliatie:

Verschillend

Quote: "Mandalorians: Trained from birth to fight in battle, their bodies are honed into killing machines. These independent warrior nomads had challenged the Jedi for centuries."
-- Gnost-Dural

De Mandalorians, "Mando'ade" in het Mando'a (wat betekende "kinderen van Mandalore") waren een gemeenschap van nomadische krijgers die een geweldadig maar eervol bestaan leefden. De Mandalorians waren geen ras of species, maar een beweging, een organisatie en een ideeal. Conflicten met de Mandalorians waren schering en inslag in de geschiedenis van het universum.

De samenleving van de Mandalorians draaide vaak rond de strijd. Leven volgens de regels van de Mandalorians was hard maar eervol. De leider van de Mandalorians werd 'Mandalore' genoemd. ('Mand'alor' in het Mando'a, wat "enige leider" betekende) Kenmerkend voor de Mandalorians was hun typerend Armor en helmen die later tijdens de Clone Wars min of meer werden overgenomen door de Clone Troopers van de Galactic Republic. Jango Fett, één van de laatste Mandalorians, was immers het rolmodel voor het Clone Army van de Republic.

In hun bestaan zorgden de Mandalorians meerdere malen voor onrust en gevaar. Ze sloten zich regelmatig aan bij de Sith en tijdens de Mandalorian Wars veroorzaakten ze een galactische oorlog die de Republic op haar grondvesten deed schudden. In deze oorlog werden de Mandalorians uiteindelijk verslagen door Jedi Revan. Toch steunden de Mandalorians soms ook de Jedi, indien hen dat beter uitkwam. Dit kwam ook, doordat de Mandalorians in hun geschiedenis talloze malen werden opgesplitst en verdeeld raakten door de oorlogen en conflicten waaraan zij deelnamen.

Geschiedenis

Oorsprong

Mandalorian Wars.jpg

Een Mandalorian tijdens de Mandalorian Wars

Quote: "Mandalorians believe confrontation is required for growth, on the personal as well as the cultural level. War is the Mandalorian way of life."
-- Gnost-Dural

De oorsprong van de Mandalorians begon volgens sommige geleerden voordat de geschiedenis van het universum werd opgetekend. Oorspronkelijk waren de Mandalorians een species van strijders met een grijze huid afkomstig van de Taungs die Coruscant hadden ontvlucht, waarna de Taungs de legende van Dha Werda Verda overleverden. De vraag was ook wanneer de planeet Mandalore haar opwachting maakt in het verleden van de Mandalorians. Heette deze planeet zo of werd zij zo genoemd nadat Mandalore the First en zijn krijgers de Mythosaurs versloegen en de planeet bevolkten?

De Mandalorians veroverden verschillende planeten die ze als hun ‘thuis’ bestempelden, zoals de planeten Kuar en Shogun. Zodoende kwam de term ‘Mandalore’ in gebruik, de plaats waar de leider van de Mandalorians, de Mandalore zich thuis voelde.

De Mandalorians kenden vele groepen en onderverdelingen in hun gelederen. De Mandalorian Crusaders leefden rond 4.000 BBY tot 5.000 BBY en volgden de Canons of Honor. Volgens deze gedichten en zangen kon een krijger glorie bekomen door te strijden en trouw te zijn. De Crusaders bleven echter vrij primitief in de omgang en waren vooral plunderaars. De Crusaders begonnen heilige oorlogen te ontketenen waarbij ze species uitmoordden, zoals de Nevoota, de Fenelar, de Tlönians en de Kuarans. De Ithullians waren één van de volgende slachtoffers, enkel de Mandallian Giants waren sterk genoeg om de aanval van de Mandalorians te weerstaan en zelfs naast hen in strijd te vechten.

Tijdens de Great Sith War geraakten de Crusaders betrokken bij de ‘belangrijkere’ gebeurtenissen van het universum. Mandalore the Indomitable zag een kans om de macht van de Mandalorians te vergroten en sloot zich aan bij de Sith van Ulic Qel-Droma en Exar Kun, nadat Qel-Droma hem had verslagen in een rechtstreeks duel. Uiteindelijk zouden de Jedi en de Republic zegevieren. De Mandalorians raakten verspreid in het universum en de samenhorigheid van de Mandalorians dreigde te verdwijnen.

Restauratie (3.995 BBY – 3.965 BBY)

Canderous Ordo.jpg

Canderous Ordo

Niet lang later verscheen een nieuwe Mandalore, genaamd Mandalore the Ultimate. Hij zocht nieuwe assistenten en leiders die ook verder keken dan alleen de capaciteiten op het slagveld. Onder hen bevonden zich Cassus Fett en de 'experimentele' dokter Demagol. De Mandalorian beweging was weer in opmars onder leiding van deze nieuwe leiders. Mandalore the Ultimate maakte van de Crusaders een meer georganiseerde en gedisciplineerde militaire groep.

Zo ontstonden de Neo-Crusaders, die al snel succes behaalden en opnieuw begonnen met werelden te veroveren in naam van hun nieuwe filosofie. Toen ze hun grote aanval op de Republic lanceerden, hadden de Mandalorians een systeem gereserveerd om al hun rijkdom en veroveringen te stockeren. Fabrieken werden omgetoverd voor oorlogsproductie en schepen werden aangepast om als gevechtsschepen dienst te doen. Zelfs species en volkeren, die waren overwonnen door de Neo-Crusaders aanvaardden hun lot en konden ook Neo-Crusaders worden, nadat ze waren geïndoctrineerd in de wetten en de cultuur van de Mandalorians. De weinige critici onder de Mandalorians beschouwden de beweging als een vals geloof om een groter geheel van dienst te zijn en de waarden van de Mandalorians te negeren. Rohlan Dyre was één van deze tegenstanders die de Neo-Crusaders verliet.

The Mandalorian Wars (3.965 BBY – 3.960 BBY)

Na een jarenlange stilte van wederopbouw van hun cultuur en samenhorigheid, begonnen de Neo-Crusaders hun macht langzaam uit te breiden door eerst de grenzen van de Republic te testen in kleine schermutselingen. Toen de Mandalorians echter voldoende uitgerust waren door hun veroveringen, lanceerden ze een gigantische invasie gericht naar de Republic onder de leiding van Mandalore the Ultimate en Cassus Fett.

Gedurende vijf jaar, teisterden de Mandalorians de Republic met talloze aanvallen en veroveringen. Bij elke nieuwe wereld die ze veroverden, schaarden zich duizenden nieuwe Mandalorians bij hun beweging. Terwijl de Jedi Order en de Republic machteloos toekeken, waren er een groep Jedi, genaamd de Revanchists die voluit ten strijde trokken tegen de Mandalorians. Onder leiding van Revan en Malak werden de Mandalorians uiteindelijk verslagen in de Battle of Malachor V. Deze nederlaag bracht grote schaamte toe aan de Mandalorians die in hun drang naar veroveringen waren gestuit en zodoende waren verslagen.

Jedi Civil War & The Dark Wars (3.959 BBY – 3.951 BBY)

Jaster Mereel.jpg

Jaster Mereel

De overblijvende Mandalorians overleefden in de Jedi Civil War. Sommige van hen werden misdadigers, terwijl anderen, zoals Canderous Ordo probeerden om de Mandalorians weer onder één vaandel te brengen. Vele Mandalorians werden huurlingen en zij die trouw bleven aan de idealen van de Neo-Crusaders werden meer en meer benadeeld ten opzicht van de Mandalorians, die terug wensten te gaan naar de oorsprong van hun cultuur. Tijdens de Jedi Civil War en The Dark Wars speelden de Mandalorians geen echte rol van betekenis. Uiteindelijk werd Canderous Ordo, die de The Jedi Exile had gesteund in haar strijd tegen de Sith, de Mandalore the Preserver en slaagde hij erin om de Mandalorians weer samen te brengen onder één filosofie en cultuur.

Toch bleven meer misdadige takken van de Mandalorians onrust zaaien, zoals de Mandalorian Mercenaries die meevochten in de New Sith Wars rond 1.000 BBY.

Mandalorian Civil War (60 BBY - 44 BBY)

Jango Fett.jpg

Jango Fett, een Mandalorian Bounty Hunter

Het zou Jaster Mereel zijn die de Mandalorians een nieuwe weg zou doen inslaan. Mereel was ooit een Journeyman Protector op zijn thuisplaneet Concord Dawn, totdat hij een andere Protector doodde tijdens zijn werk. Mereel belandde uiteindelijk bij de Mandalorians die hem opnamen in hun groep en van hem één van de beste huurlingen maakten.

Jaster Mereel werd verkozen tot de leider van de True Mandalorians waardoor hij in een conflict kwam met Vizsla die een andere groep Mandalorians leidde, genaamd de Death Watch. Jaster Mereel wou vooral van de Mandalorians een eerbare gemeenschap maken van eervolle krijgers die niet koste wat kost planeten moesten veroveren. Mereel riep zijn groep vervolgens uit tot de True Mandalorians. Tijdens een conflict op Concord Dawn konden de True Mandalorians het enkel redden dankzij het slimme optreden van een jongeling genaamd Jango Fett.

Battle of Galidraan.jpg

De Battle of Galidraan

De True Mandalorians hergroepeerden zich, maar Mereel werd onder druk gezet, onder andere door Montross om de Death Watch te vernietigen en zo de orde binnen de Mandalorians te herstellen. Jaster stelde de Supercommando Codex op, een nieuw reglement voor alle supercommando’s die zijn leiding wensten te aanvaarden. Jango Fett was door Jaster als adoptiezoon aanvaard en werd aangesteld als de volgende Mandalore, moest Jaster komen te overlijden.

Tijdens de Mandalorian Civil War overleden zowel Jaster Mereel als zijn concurrent Vizsla. Slechts enkele leden van de Death Watch overleefden deze onderlinge strijd. Deze Mandalorians vluchtten en hielden zich schuil voor de suprematie van de True Mandalorians. Tijdens de Battle of Galidraan werden de True Mandalorians op één Mandalorian na gedood door de Jedi, die via valse informatie dachten dat de Mandalorians wreedheden hadden begaan op Galidraan. De enige overlevende True Mandalorian was Jango Fett. Jango stierf later tijdens het begin van de Clone Wars, maar liet een identieke clone na, Boba Fett. Bovendien leefde de filosofie van de Mandalorians voort via de Clone Troopers die Fett had helpen opleiden, samen met enkele trainings Sergeants, zoals Kal Skirata.

Clone Wars & Galactic Civil War (22 BBY - 3 ABY)

Quote: "For generations my ancestors fought proudly as warriors against the Jedi. Now, that woman tarnishes the very name Mandalorian."
-- Pre Vizsla

Satine Kryze.jpg

Satine Kryze, Duchess van de New Mandalorians

Tijdens de Clone Wars waren de New Mandalorians onder leiding van Duchess Satine Kryze aan de macht gekomen op Mandalore. Zij wilden een vreedzame toekomst opbouwen voor hun volk en alle gewelddadige Mandalorians waren naar Concordia moeten uitwijken. Mandalore zat de Council of Neutral Systems voor en wenste onafhankelijk te blijven in de Clone Wars. De Jedi High Council had echter geruchten opgevangen dat de Death Watch weer de kop had opgestoken en Obi-Wan Kenobi moest dit nagaan. Kenobi en Kryze ontdekten dat de Death Watch terug actief was onder leiding van Governor Pre Vizsla en dat deze fractie samenwerkte met de CIS om Satine omver te werpen.

Na de tijdelijke terugtrekking van de Death Watch had Satine te kampen met corruptie in haar regering. Niemand minder dan Almec, de eerste minister, was het kopstuk in een eindeloze spil van omkoperij.

Uiteindelijk trok Alpha-Ø2, een ARC Trooper die de Kaminoans niet onder controle konden krijgen, het aan het langste eind tijdens de Clone Wars op Mandalore. Hij raakte geobsedeerd om de Mandalorian Supercommandos in het leven te roepen en noemde zichzelf Mandalore the Resurrector om weer aan te knopen met de oude gebruiken. Hij trok naar Mandalore en verzamelde een leger van 200 soldaten, waaronder ex-leden van de Death Watch. Nochtans volgden de Supercommandos de Supercommando Codex van Jaster Mereel. Deze Supercommandos trokken aan het eind van de Clone Wars ten strijde aan de zijde van de CIS. Aan het einde van de Clone Wars waren er echter nog maar drie Supercommando’s in leven, Fenn Shysa, Tobbi Dala en Alpha-Ø2. Shysa en Dala keerden terug naar Mandalore waar het Empire tijdens de New Order de plak kwam zwaaien. In deze strijd offerde Dala zich op en bleef Shysa als enige van de Supercommando's over.

Ondertussen was Boba Fett, de enige overblijvende True Mandalorian, uitgegroeid tot de beruchtste Bounty Hunter in het universum.

Cultuur

Nomadenkrijgers

Quote: "You can't rule Mandalorians. You just make sensible suggestions they want to follow. And since when have Mandalorians needed to be told what makes sense?"
-- Boba Fett

Mandalorians bleven nomaden in hart en nieren. Zelfs bij het bezetten en koloniseren van planeten als Mandalore en Concord Dawn bleven de Mandalorians rekening houden met hun nomadische achtergrond. Deze achtergrond leidde tot hun drang om als huurlingen op te treden aangezien ze toch geen eigen territorium hadden te verdedigen. Niet alle Mandalorians waren echter huurlingen of Bounty Hunters. Zo waren er groepen van Mandalorian wapenmakers en bewakingsagenten. Veel van hen verbleven in de Mandalore Sector en konden steeds worden opgeroepen om als leger te fungeren.

Mandalorians hechtten geen belang aan geboorteplaats, afkomst of species. De Mandalorian had geen ‘thuis’ en leefden in een ware Meritocratie, waar de macht lag bij zij die het meeste presteerden.

Six Acts

Mandalorians moesten zes regels volgen om aan de identiteit van een Mandalorian te kunnen voldoen: het dragen van Mandalorian Armor, het spreken van het Mando'a, het beschermen van de familie, het opleiden van hun kinderen als Mandalorians, bijdragen aan de rijkdom van de clan en gehoorzamen aan de Mand'alor wanneer nodig. Iemand die aan deze regels voldeed werd een Mando'ad genoemd.

In gevechten waren de Mandalorians bijzonder strijdvaardig en streden ze om hetzelfde doel omdat ze bijvoorbeeld geen interesse hadden in rang en eigenbelang.

Samenleving

Het geslacht van de Mandalorian was van geen belang. Mannen en vrouwen werden gelijk behandeld hoewel zij ook de taken verdeelden. Zo moesten de Mandalorian vrouwen zorgen voor het huishouden en de kinderen. Maar zij moesten zich ook kunnen verdedigen indien zij werden aangevallen. Vrouwen die geen kinderen hadden op te voeden, streden naast mannelijke Mandalorians mee aan het front. Het huwelijk werd afgesloten in een traditie.

Familie

Mando Father Son.jpg

Mandalorian vader en zoon

De familie was zeer belangrijk voor de Mandalorians en zeer zelden werd die band doorbroken. Adoptie kwam ook vaak voor en geadopteerde kinderen werden als evenwaardig behandeld als de biologische nakomelingen. Op 13 jarige leeftijd werd zowel een meisje als een jongen volwassen bij de Mandalorians. Het doel van de ouders was om hun kinderen de idealen van de Mandalorians bij te brengen.

Religie

Eens waren de Mandalorians een diep religieus volk maar na verschillende ontgoochelingen gooiden ze de religie overboord. Creationistische verhalen als The War of Life en Death werden gewoon als parabels aanzien met een filosofische functie in plaats van een religieuze. De Manda, een combinatie van de ziel en het zijn van een Mandalorian, was niet bedoeld om naar een soort van hemelrijk te gaan na de dood. Het leven na de dood was voor de Mandalorians een soort spirituele energie die constant in strijd was tussen rust en vernieling.

Leven

Yaim (huis) was voor de Mandalorians een plaats van veiligheid en comfort. Sommige Mandalorians sliepen in tenten, andere Mandalorians bouwden zelf tijdelijke constructies. Mandalorians die zich echt settelden, vierden enkel nog de belangrijkste feestdagen op de kalender.

De doden werden meestal gecremeerd en als herdenking werd een stuk van het pantser, of het hele pantser, bijgehouden. Mandalorians werden zelden begraven.

Mandalorians waren niet asociaal en konden wel degelijk optrekken met Aruetiise (buitenstaanders) al moesten zij wel een aantal regels in acht houden die moesten gerespecteerd worden.

Mandalorian Armor

De Mandalorians noemden het Beskar'gam of de ijzeren huid. Pantsers, en vooral deze met de befaamde T-vormige helmen, waren een symbool van de Mandalorians. Het meest waardevolle pantser was gemaakt van Beskar, een metaal dat door de Mandalorians speciaal werd bewerkt. Vaak werd een uitrusting doorgegeven aan de volgende generatie. Aanpassingen waren toegelaten zodat iedereen zijn of haar voorkeur kon uitrusten.

De kleur van het pantser kon vele betekenissen hebben, zoals de clan, de missie of zelfs het levensmotto. De Sigils – symbolen aan de helm aangebracht – hadden ook een betekenis voor de drager, zoals de betrokkenheid of afkomst.

Mando'a

Het Mando'a was de taal die de Mandalorians onderling moesten spreken en aanleren aan hun kinderen. De taal was zeer eigen aan de levensstijl van de Mandalorians. Zo bestond er geen Mando'a woord voor held maar hadden ze verschillende woorden voor ‘steek’.

Verschijning

Bron

Around Wikia's network

Random Wiki