Wikia

Yodapedia

Marg Sabl

10.953pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
MargSabl.jpg

Marg Sabl

Het Marg Sabl was een klassiek manoeuvre om iemand af te sluiten in een ruimtegevecht. Deze tactiek bestond erin om één schip centraal te houden terwijl ondersteunende schepen of starfighters langs de flanken de vijandelijke schepen plots aanvielen. Het was eigenlijk een vrij eenvoudige tactiek en met een zeer ongestructureerd resultaat wat minder bekwame Commanders in problemen kon brengen.

Ahsoka Tano gebruikte de tactiek tijdens de Battle of Ryloth wanneer Mar Tuuk, de Captain van de CIS blokkade was gevlucht en de Battle Droids er alleen voorstonden. Door de Resolute op zijn kant te draaien, waren de brug en de hangar-opening veilig van elk vijandig vuur. Ondertussen leek het schip heel kwetsbaar, wat er voor zorgde dat de Munificent-class Frigates aanvielen. Door dat de hangar aan de zijde lag die niet beschoten werd, konden de Y-Wing Starfighters ongezien naar buiten vliegen en de Munificents langs de flanken aanvallen, wat in een overwinning resulteerde voor de Republic.

Achter de SchermenEdit

  • Deze tactiek kwam eerder voor in het leesboek Heir to the Empire, waarin Grand Admiral Thrawn hem uitvoert. Dit inspireerde de makers van de Clone Wars episode om de tactiek op te nemen in het verhaal.

VerschijningEdit

Around Wikia's network

Random Wiki