Wikia

Yodapedia

Mark Hamill

10.834pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Mark Hamill
Mark Hamill.jpg
Biografie
Geboren 25 september 1951
Geslacht Man
Land VS - Concord
Overleden
Titel
Bijnaam
Beroep Acteur
Stemacteur
Auteur
Rol {{{rol}}}
Werken Corvette Summer
The Big Red One
Slipstream
Batman the Animated Series
Powerpuff Girls
The Little Mermaid
The Simpsons
...

LoopbaanEdit

Mark Hamill is de acteur die de rol van Luke Skywalker vertolkte in de klassieke Star Wars films. Hamill was enkel bekend van wat gastrolletjes in Amerikaanse sitcoms toen hij werd gecast als Luke Skywalker. Door deze rol werd Hamill een megaster, al kon hij dit succes nooit evenaren in andere films. Na zijn Star Wars periode maakte hij een succesvolle come-back op Broadway in enkele musicals. Sinds de eindjaren '80 is Hamill een veel gevraagd stemacteur voor tekenfilms en computergames. Hij bedacht ook zijn eigen comic: 'The Black Pearl' en een film: 'Comic Book: the Movie'. In de episode van 'The Simpsons', 'Mayored to the Mob', hernam hij de rol van Luke.

Ook voor Episode VII speelde hij weer de rol van Luke Skywalker, de rol die hij hoogstwaarschijnlijk ook in Episode VIII zal herhalen.

PrivéEdit

Hamill groeide op in een gezin van acht kinderen. Hij groeide ook deels op in Japan. Hamill is sinds 1979 getrouwd met Marilou York met wie hij drie kinderen heeft. Op 11 januari 1977 was hij betrokken in een auto-ongeval waardoor hij plastische chirurgie moest ondergaan (vooral aan zijn neus). Hamill spreekt nog steeds met vol enthousiasme over zijn periode als Luke Skywalker.

Externe linkEdit

Around Wikia's network

Random Wiki