Wikia

Quote: "I'm placing these droids in your care. Treat them well. Clean them up. Have the Protocol Droid's mind wiped."
-- Bail Organa

Een Memory Wipe, ook bekend als een Memory Flush, was een procedure waarmee men het geheugen van een Droid verwijderde.

SpecificatiesEdit

Bij een Memory Wipe gingen alle verworven data, ervaringen, herinneringen en persoonlijkheid van een Droid verloren. Enkel de standaardprogramma's van de Droid konden dan nog werken. De meest intelligente Droids waren uiterst bevreesd voor een Memory Wipe die werd uitgevoerd door een Memory Flush Unit.

Een Memory Wipe werd aangeraden om de stabiliteit in Droids te vergroten. Grote bedrijven drongen aan op een Memory Wipe, vermoedelijk omdat ze daardoor minder aansprakelijk konden zijn voor problemen. Droids die lange tijd geen Memory Wipe hadden gehad, konden zich zelfstandiger beginnen te gedragen dan nodig omdat ze een eigen persoonlijkheid hadden opgebouwd. Dit kon ook als voordeel hebben dat de Droid zich nog trouwer ging opstellen tegenover zijn meester, niet omdat het moest maar omdat de Droid het zo wou. Sommige Droids die heel lang geen Memory Wipe kregen, konden psychotische neigingen vertonen.

De regelmatige toepassing van Memory Wipes gebeurde pas rond 200 BBY toen een Cybersociologist van de Baobab Merchant Fleet toevallig een algoritme ontdekte dat een virus losliet bij alle Droids.

Toen C-3PO en R2-D2 eigendom werden van Raymus Antilles en House Organa na de Clone Wars gaf Bail Organa de opdracht om een Memory Wipe op C-3PO toe te passen. Daardoor zou de Protocol Droid zich niets meer herinneren van zijn leven voor de Galactic Civil War. In 15 BBY dreigde Governor Koong om 3PO opnieuw een Memory Wipe te geven maar Mungo Baobab en R2-D2 konden dit voorkomen.

R2-D2 en C-3PO zouden daarna geen Memory Wipe mee kregen en zeker niet van Luke Skywalker en Leia Organa, ook al communiceerde R2-D2 eerst niet zo makkelijk met Luke's X-Wing Starfighter.

VerschijningEdit

BronEdit