Wikia

Yodapedia

Military Creation Act

10.845pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Amidala MCA.jpg

Senator Amidala in de Galactic Senate over de Military Creation Act

Quote: "How many more Senators will die before this civil strife ends! We must confront these rebels now, and we need an army to do it."
-- Ask Aak

InhoudEdit

De Military Creation Act was een belangrijke wet waarover moest worden gestemd in de Galactic Senate rond 22 BBY naar aanleiding van de Separatist Crisis. De wet besprak de oprichting van een centraal leger van de Galactic Republic om de toenemende dreiging en aanslagen tot een halt te roepen die werden veroorzaakt door de Separatisten.

Het is niet geweten welke Senator precies deze wet bedacht en wanneer ze voor het eerst ter sprake kwam. Welke details de wet precies besprak, werd ook nooit openbaar gemaakt. Twee jaar lang werd er gediscussieerd in de Galactic Senate over deze wet totdat Palpatine twee maand voor de Clone Wars, onder grote politieke druk, toch voorstelde om de wet te laten stemmen.

Vreemd genoeg werd er nooit officieel gestemd voor de Military Creation Act. De langverwachte stemming werd uitgesteld in 22 BBY omdat er een aanslag was gepleegd op Senator Amidala, één van de grote tegenstanders van de wet. Amidala was volgens eerste berichten omgekomen in deze aanslag en daarom besliste Palpatine om in deze commotie de stemming uit te stellen.

Het is nooit tot een tweede stemming gekomen omdat er meteen een crisissituatie werd uitgeroepen toen Obi-Wan Kenobi bericht had uitgebracht over de legers van de CIS op Geonosis. Senior Representative Binks stelde voor om Supreme Chancellor Palpatine tijdens deze crisis speciale 'emergency powers' te geven. De eerste beslissing van Palpatine was om een leger (het Clone leger op Kamino) van de Galactic Republic in leven te roepen. Daarmee werd de Military Creation Act nooit echt goedgekeurd maar werd de uiteindelijke bedoeling van deze wet toch ingewilligd.

Standpunten van de SenatorsEdit

Voorstanders van de Military Creation ActEdit

Tegenstanders van de Military Creation ActEdit

Achter de schermenEdit

  • De scène in de Galactic Senate waar er wordt gesproken over de stemming werd geknipt uit de film maar is wel terug te vinden op de dvd van 'Attack of the Clones'.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki