Wikia

Yodapedia

Millennium Falcon

Overleg0
10.100 pagina's
op deze wiki
Millennium Falcon
Falcon
Specificaties
Model:

Modified YT-1300 Stock Light Freighter

Klasse:

Vrachtschip

Fabrikant:

Corellian Engineering Corporation

Kleur:

Grijs
Blauwe markeringen (Republic)

Hyperdrive:

Klasse 0.5

Affiliaties
Eigenaar:

Han Solo
Lando Calrissian

Affiliatie:

Rebel Alliance

MF Main Hold

Main Hold van de Falcon

Quote: "You've never heard of the Millennium Falcon?"
-- Han Solo

De Millennium Falcon was het legendarische schip van Han Solo en Chewbacca dat betrokken was bij de vernietiging van beide Death Stars.

OpbouwBewerken

De Millennium Falcon werd door de jaren heen talloze malen verbouwd waarbij speciale onderdelen werden toegevoegd. De Falcon mat 26,70 meter. In 4 ABY tijdens de Battle of Endor bevond zich aan de stuurboord kant van het schip de loopplank waardoor het in de Falcon terechtkwam. Wanneer deze gesloten waren, vormden ze een gewoon gedeelte in de vloer. Eens binnen in het schip bevond men zich in een smalle ringvormige gang die langs rechts naar de cockpit leidde. Onder deze gang bevonden zich speciale smokkelruimtes. Aan de linkerkant gaf de gang uit tot het de Observation Deck Access Tube, een ladder die naar de twee AG-2G Quad Laser Cannons leidde. Het stuk gang dat naar de cockpit leidde was een beetje stijl en de cockpit zelf bood plaats aan vier personen, de piloot, copiloot en twee navigators. Eén van de Navicomputers van de Falcon bevond zich in de cockpit. Vooraan bevonden zich een paar dobbelstenen die aan het plafond van de cockpit hingen.

De gang leidde ook naar de main hold dat bij de Falcon was uitgebouwd om passagiers in vrij normale omstandigheden te vervoeren. Rechts stond een bank met een Dejarik Holotable en links was nog een Navicomputer aanwezig met een draaibare stoel. De vloerplaten in deze ruimte konden worden verwijderd om herstellingen uit te voeren. Hoewel er ook vracht kon worden geplaatst in deze kamer, gebeurde dit in het voorste deel van de Falcon in de drie vrachtruimtes achter de grote kamer. Buiten aan het schip bevonden zich immers de laadluiken tussen de twee uitsteeksels vooraan. In één van deze ruimtes bevonden zich ook de life-support systems. Via de grote kamer kon men ook in een Circuitry Bay gaan, een kleine kamer waarin diagnoses konden worden gemaakt van de Hyperdrive en andere componenten van het schip. In deze ruimte gaven Leia Organa en Han Solo hun eerste kus.

MF cockpit

Cockpit van de Falcon

Aan de andere kant van de grote kamer bevond zich opnieuw een gang die uiteindelijk uitmondde aan de loopplank. Meteen na de grote kamer bevond zich het laadluik aan bakboord. Iets verder in de gang bevond zich het Top Hatch waardoor men het 'dak' van de Falcon kon bereiken zonder de loopplank te moeten gebruiken. Verderop bevond zich opnieuw een Circuitry Bay en de vertrekken van de crew met enkele bedden, medische apparatuur en een Refresher Unit. Bijna aan de loopplank bevond zich opnieuw een derde Navicomputer en ingenieursstation. Over dit station waren de vrachtliften gelegen en het ingenieursgedeelte met de motoren, de Hyperdrive en de toegang tot twee Escape Pods. Deze pods konden elk 6 passagiers vervoeren wat erg veel was voor een schip van de grootte van de Falcon. Rechts van deze ruimte was er een groot achterste vrachtruim.

ModificatiesBewerken

Chewie Han repair

Chewie en Han aan het sleutelen

Quote: "I've made some special modifications myself ..."
-- Han Solo

Even legendarisch als het schip zelf waren de talloze modificaties die door de jaren heen aan het schip werden toegevoegd.

  • Snelheid: Eén van de meest gekende sterktes van de Falcon was de snelheid. De Hyperspace had een Klasse van 0.5 en was daarmee dubbel zo snel dan elk ander schip van deze klasse. In de atmosfeer en Real Space was de snelheid van de Falcon ook opgetrokken en haalde ze de makkelijk snelheid van een gemiddelde starfighter.
  • Smokkelruimtes: Onder de gang wanneer men binnenkwam bevonden zich zeven smokkelruimtes. Lando Calrissian zei altijd dat hij deze had aangebracht maar eigenlijk lagen deze ruimtes al lang vooraleer Lando de eigenaar werd van de Falcon.
  • Deflector Shields: Han Solo ontvreemde de Deflector Shields van de Falcon op een Imperial depot op Myomar wat hem de haat opbracht van de plaatselijke Moff. Het was uiterst illegaal dat een burgerschip zulke sterke Shields had.
  • Sensor Rectenna: De radarschijf van de Falcon was eveneens uiterst illegaal en te krachtig voor een schip van de klasse van de Falcon. Hierdoor kon Solo schepen op grote afstand zien aankomen.
  • Droid brains: Han Solo installeerde drie breinen van Droids in de Falcons Navicomputers die hielpen met het berekenen van Hyperspace sprongen en het in het oog houden van andere geautomatiseerde systemen aan boord van de Falcon. Deze breinen waren steeds in discussie met elkaar en hun dataverkeer zorgde ervoor dat de Falcon een erg vreemd dialect 'sprak'.
MF medical station

Luke na zijn gevecht met Darth Vader in het passagiersvertrek

  • Cockpit: In de cockpit hadden Calrissian, Solo en Chewbacca allerlei speciale controles toegevoegd zodat de Falcon onmogelijk was om te besturen voor wie haar niet kende. De normale Navicomputer was vervangen door een ANq-51 Sensor Suite waardoor er meer plaats was in de cockpit. Deze was afkomstig uit een verouderd Corellian Corvette.
  • Main Hold: Ook de leefruimte was hier en daar verbouwd. Solo stockeerde er goederen maar dit waren voornamelijk vracht die persoonlijke eigendom was zoals brandstof of materiaal. De bank werd door Lando Calrissian uit een YT-1300p Stock Light Freighter gehaald die bedoeld was voor de schroothoop. Solo voegde er later het Dejarik Holotable aan toe op aanvraag van Chewbacca. De ruimte diende hierdoor ook als vertrek voor de crew en passagiers. Han Solo sliep meestal boven de zitbank in een ruimte die omgebouwd was tot een bed terwijl Chewbacca zelf op de bank sliep. Een tweede slaapplaats was verwijderd om plaats te ruimen voor een tweede Navicomputer.
  • Landing Legs: Net voor de Battle of Hoth voerden Solo en Chewbacca veranderingen door het landingsgestel te veranderen en te vernieuwen. Ze brachten zeven landingsgestellen aan op vijf plaatsen en versterkten de beplating van het schip om bestand te blijven tegen de druk als de Falcon landde of stilstond.
  • Slaapruimte: De slaapruimte bood plaats aan drie passagiers en was ook afkomstig van een YT-1300p Stock Light Freighter. Aan elk bed bevond zich medische apparatuur.
  • Circuitry Bay: De tweede kleine ruimte in de Main Hold werd toegevoegd door een vroegere eigenaar zodat op die manier sneller een diagnose kon worden gesteld.
  • Snel starten: De Falcon was aangepast om in drie minuten volledig klaar te zijn om te kunnen opstijgen. Dit was een enorm korte periode. De meeste schepen konden dit ook doen maar dan niet zonder één of ander systeem op te blazen.
  • Starboard Docking Ring: Lando Calrissian gebruikte meestal de docking ring die zich aan de onderkant van de Falcon bevond om aan grotere schepen of stations worden gekoppeld. Han Solo verkoos om het schip langs de zijkant te laten dokken.

WapensBewerken

Airen Cracken Gunner

Airen Cracken als gunner tijdens de Battle of Endor

GeschiedenisBewerken

MF RotS

Millennium Falcon op het einde van de Clone Wars

RepublicBewerken

De Millennium Falcon zag het leven als unit YT 492727ZED in 60 BBY in Orbital Assembly Facility 7 van Corellian Engineering Corporation. De eerste jaren vloog de Falcon als een YT-1300F Freighter. De eerste eigenaars waren Corell Industries Limited die het schip twaalf jaar in dienst hadden. Het schip bouwde een stevige reputatie op qua snelheid maar ook qua koppigheid en ongehoorzaamheid. De Falcon droeg destijds verschillende namen als de Corell's Pride, de Fickle Flyer en de Meetyl's Misery.

Corell Industries Limited werd failliet verklaard en in 48 BBY kregen Kal Brigger en Dova Brigger het schip in handen. Zij noemden het schip de Hardwire en gebruikten het voor allerlei illegale smokkelreizen. Zij brachten ook de eerste grote aanpassing in het schip aan: een verbeterde Hyperdrive. De Cularin's Smuggler's Confederacy wist van deze upgrade en na een mislukte deal zocht de Bounty Hunter Nirama de Briggers. Dova werd gedood en Kal herdoopte het schip Wayward Son en trad toe tot Iaco Stark's Commercial Combine. Kal stierf uiteindelijk in de Fifth Battle of Qotile.

In 29 BBY werd het schip gebruikt door leden van de Galactic Senate en van de Jedi in een groep, genoemd de Republic Group. Tobb Jadak en Reeze werden de voornaamste crewleden van het schip dat nu Steller Envoy heette. In 19 BBY was het schip aanwezig in de Battle of Coruscant. Het landde aan de Republic Executive Building alvorens de Invisible Hand neerstortte met Palpatine aan boord.

Niet lang daarna werd de Stellar Envoy geraakt nabij Nar Shaddaa waardoor het schip zware schade opliep. De overblijfselen van het schip werden verkocht aan een junkyard op de Smuggler's Moon. Daar bleef het wrak ongeveer een jaar totdat de technieker Bammy Decree het opkocht met financiële steun van de Crime Lord Rej Taunt. De Envoy werd helemaal opnieuw opgebouwd en nieuwe systemen vervingen de oude hardware. Het was tijdens deze verbouwingen dat Decree onderdelen van een YT-1300P aanbracht in de Falcon. De Second Chance, zoals de Falcon destijds heette, diende de eigenaars echter niet lang. Tijdens de eerste reis nam het Empire het schip in beslag voor de komende twee jaar. Daarna werd het gestolen door de dief Zenn Bien.

Vervolgens werd het de eigendom van verschillende personen, waaronder de Rebel Quip Fargil die het schip de naam Millennium Falcon gaf. Ook Dokter Parlay Thorp en Molpol's Traveling Circus waren een tijdlang eigenaars van de Falcon.

Lando CalrissianBewerken

In 5 BBY verloor de gokker Cix Trouvee de Millennium Falcon op Bespin in een spel Sabacc aan een jonge avonturier genaamd Lando Calrissian. Ondertussen hadden al deze eigenaars de Falcon hier en daar verbouwd zodat het schip al in staat was om de meeste schepen van haar grootte makkelijk achter zich te laten. Samen met Vuffi Raa beleefde Calrissian avonturen met de Falcon in de Centrality alvorens het schip zelf in een partij Sabacc te verliezen aan Han Solo. Solo en Chewbacca brachten nog meer veranderingen aan en zochten daarbij soms de hulp van gespecialiseerde Outlaw Techs.

Han Solo & ChewbaccaBewerken

Onder het gezag van Solo en Chewbacca werd de Falcon één van de snelste schepen in het universum en slaagde het erin om elke afstand in Hyperspace qua tijd te halveren (1/2x). De Falcon was bovendien veel te sterk bewapend en versterkt door Shields dan eigenlijk mocht voor een schip van die grootte.

Galactic Civil WarBewerken

Battle of YavinBewerken

Obi-Wan Kenobi kon moeilijk de beweringen van Han Solo geloven over zijn schip. Maar dat de Falcon de Kessel Run in minder dan twaalf Parsecs kon doen en dat het Corellian schepen te snel af was, was zeker niet gelogen. Kenobi wist dat hun missie naar Alderaan zeker succes kon hebben indien de Falcon zo snel was als Solo beweerde. Luke Skywalker aanschouwde de Falcon eerst als een 'piece of junk' maar moest zijn mening toch al wat bijstelling toen de Falcon moeiteloos twee Imperial-class Star Destroyers achter zich liet.

Millennium Falcon ANH

What a piece of junk!

In de leefruimte werd er uitgerust en een beetje aan ontspanning gedaan. De Droids speelden een legendarische partij Dejarik tegen Chewbacca en Luke oefende met een Marksman-H Combat Remote zijn Lightsaber techniek.

Even later speelden de smokkelaarsruimten een belangrijke rol zodat de helden zich konden verbergen voor de Imperial Stormtroopers. De Millennium Falcon stond geseind van op Tatooine en om te laten blijken dat er niemand meer aan boord zat, lanceerde Solo enkele Escape Pods. Geruisloos konden de helden de Falcon verlaten en later konden ze dankzij het afleidingsmanoeuvre van Obi-Wan Kenobi het schip weer even snel betreden. Luke Skywalker en Han Solo verdedigden het schip daarna in de Quad Lasers tegen vier TIE Fighters terwijl Chewbacca als piloot fungeerde.

Op Yavin 4 stond de Falcon klaar om te vertrekken wat Solo dan ook deed. Pas net op tijd kwamen hij en Chewbacca terug met de Falcon om Luke te redden in de Trench van de Death Star I.

Na de Battle of Yavin bleef de Falcon regelmatig missies vervullen voor de Rebel Alliance.

Battle of HothBewerken

In 3 ABY was de Falcon gestationeerd in de Echo Base. Han Solo en Chewbacca sleutelden aan het schip zodat ze momenteel gestrand waren en Solo zijn schulden niet kon afbetalen. Toen de Battle of Hoth naderde en zelfs al aan de gang was, waren Solo en Chewbacca nog steeds reparaties aan het uitvoeren. Op het laatste moment werden Leia Organa en C-3PO meegevoerd in de Falcon doordat een lawine de weg has versperd. Han kreeg de Falcon net op tijd aan de praat om te kunnen ontsnappen. Daarbij gebruikte hij het verborgen Ax-108 Blaster Cannon om de Snowtroopers af te houden.

Millennium Falcon Hoth escape

De achtervolging wordt ingezet door de Conquest

In de achtervolging die na de Battle of Hoth plaatsvond moest Han alle registers opentrekken. De Hyperdrive Motivator was beschadigd dus de Falcon kon niet in Hyperspace gaan. Han vloog doorheen het Hoth Asteroid Field en ontsnapte uiteindelijk in een grot op een enorme asteroïde. Deze grot bleek een enorme Space Slug te zijn en zonder dat de schade was hersteld kwam de Falcon opnieuw terecht in het Asteroid Field. De Avenger had de Falcon in het vizier maar Han ontkwam via een ingenieus plan. Hij plaatste zich achter de Con Tower van de Avenger en vloog daarna weg met het vuil dat werd gedumpt.

De Falcon zette koers naar Bespin waar het schip werd begroet door haar voormalige eigenaar Lando Calrissian. Hij beloofde de Falcon te laten herstellen. Terwijl de Heroes of Yavin in een valstrik liepen, liet Lando de Falcon daadwerkelijk herstellen maar het Galactic Empire liet de Falcon saboteren. Toen de helden, met Lando als piloot, ontsnapten van Bespin en in Hyperspace wilden gaan, mislukte dit alweer. Gelukkig was R2-D2 van de partij om de sabotage teniet te doen.

Lando Calrissian en Chewbacca zouden met de Millennium Falcon op zoek gaan naar Han Solo die was gevangen genomen op Cloud City.

Battle of EndorBewerken

Een herstelde Falcon was een speerpunt in de zoektocht naar Han Solo. In 4 ABY landde de Falcon samen met Luke's X-Wing Starfighter op Tatooine en werd Han Solo bevrijd. Han werd slechts kort herenigd met de Falcon want hij wou dat Lando zijn schip zou gebruiken om de Death Star II aan te vallen.

Millennium Falcon Home One

She's the fastest ship in the fleet

Calrissian kon zijn ogen en oren niet geloven maar trok met Nien Nunb als co-piloot aan zijn zijde ten strijde in de Battle of Endor. Als Gold Leader moest de Falcon wachten totdat Han het Planetary Shield had uitgeschakeld. Eens dat gebeurde, vloog de Falcon de Death Star II binnen, gevolgd door enkele starfighters. De Falcon en Wedge Antilles drongen het verst door en vernietigden de Death Star II. De Falcon kon net op tijd uit de vlammenzee ontkomen.

SpecificatiesBewerken

SensorsBewerken

MotorenBewerken

WapensBewerken

Vroegere namen van de FalconBewerken

  • Corell's Pride
  • Fickle Flyer
  • Hardwired
  • High Hopes
  • Meetyl's Misery
  • Second Chance
  • Stellar Envoy
  • Wayward Son
  • YT-1300 492727ZED

Eigenaars van de Millennium FalconBewerken

Achter de SchermenBewerken

  • Normaal gezien was de Rebel Blockade Runner de Falcon geweest, maar Lucas liet een nieuw ontwerp maken, vrij laat tijdens de preproductie, omdat in een Britse SF serie een schip verscheen dat sterk leek op de Rebel Blockade Runner. ILM slaagde er echter vrij snel in om een geslaagd en geliefd nieuw ontwerp in mekaar te steken.
  • De Falcon is gebaseerd op een hamburger.
  • De beruchte scène waarin de Falcon wordt vernietigd in de vlammen van de Death Star II is zelfs nooit gefilmd geweest.

VerschijningBewerken

BronBewerken

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki