Wikia

Yodapedia

Mon Mothma

10.903pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Mon Mothma
Mon Mothma.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Vrouw

Lengte:

1,50 meter

Haarkleur:

Bruin

Oogkleur:

Blauw

Biografie
Geboren:

48 BBY

Thuiswereld:

Chandrila

Titel/Rang:

Senator
Chief of State

Vervoer:

Home One

Affiliatie:

Galactic Senate
Rebel Alliance

Relaties
Moeder:

Thanis Mothma

Kinderen:

Jobin
Lieda

Quote: "The Emperor has made a critical error and the time for our attack has come."
-- Mon Mothma

Mon Mothma was ooit de jongste Senator in de Galactic Senate waar ze Chandrila vertegenwoordigde. Daarna werd ze de Chief of State van de Rebel Alliance en leidde ze de Alliance naar de overwinning op het Galactic Empire.

BiografieEdit

SenatorEdit

Mon Mothma werd geboren in 48 BBY in een welstellende en invloedrijke familie op de rustieke Core World Chandrila. In een kuststad aan de Silver Sea groeide ze op aan de zijde van haar moeder Tanis, de Governor van Hanna en haar vader, een Arbiter-General in de Galactic Republic.

Op slechts 21-jarige leeftijd werd ze verkozen als Senator van de Bormea Sector. Mothma was een kleine vrouw met rood haar die zich volledig inzette voor het volk. Door haar inzet bezat ze eveneens tegenstanders in de politieke arena. Bail Organa en Padmé Amidala behoorden tot haar vriendenkring.

Tijdens de Clone Wars werd het ook voor Mon Mothma duidelijk dat Palpatine niet altijd zuiver op de graad acteerde. Mon Mothma was eveneens betrokken als getuige in het onderzoek naar de dood van Onaconda Farr.

Mon Mothma ROTS.jpg

Senator Mothma

In 19 BBY werd er een overeenkomst bereikt met een aantal belangrijke Senators om Palpatine te vragen om de Clone Wars te stoppen en om een aantal van zijn wetten in te trekken. De Delegation of 2000 vergaderde in de appartementen van Bail Organa en Padmé Amidala en sprak over de onrust in het universum. Mon Mothma was ook één van de eersten die de de Petition of 2000 ondertekende, al was ze net als Organa niet van de partij om de petitie persoonlijk aan Palpatine te overhandigen.

Vol afschuw zag ze hoe Palpatine het Galactic Empire oprichtte en de Jedi betichtte van verraad. Ze raadde Bail Organa aan om te protesteren maar de militaristische aanpak en de inname van verschillende planeten zoals Kashyyyk deden haar wijselijk afzien van deze vraag.

Chief of StateEdit

In de beginjaren van het Galactic Empire was Mothma één van de Senators die met argusogen werd gevolgd. De officiële bezegeling van de Rebel Alliance werd een feit door de Corellian Treaty waar Mon Mothma werd bekrachtigd in haar mandaat van Chief of State ofwel de absolute leidster van de Alliance. Mothma schuwde haar kritiek op Palpatine niet en weigerde om het bestuur van het Empire te aanvaarden. Dit zorgde ervoor dat ze één van de meest gezochte personen werd en dat ze moest onderduiken en voortdurend op de vlucht was voor de handlangers van Palpatine.

De dood van Bail Organa in 0 BBY was geen goede zaak voor Mothma die nu als enige het gewicht van de leiding van de Alliance op haar schouders moest dragen. Ze werkte wel geregeld nauw samen met Leia Organa, de pleegdochter van Bail, zodat ze ooit haar functie zou kunnen overnemen.

Mothma's positie werd nooit in vraag gesteld in de rangen van de Rebel Alliance, al was ze wegens veiligheidsredenen niet aanwezig op Yavin 4 of op Hoth. Meestal vertoefde ze in het gezelschap van een kleine groep sterk bewapende en beschermde schepen die haar van de ene plaats naar de andere vervoerden.

Home One Rebels.jpg

Mon Mothma in Home One

Mon Mothma was wel aanwezig tijdens de cruciale voorbereidingen op de Battle of Endor op Home One in 4 ABY waar ze uitlegde dat dit hét moment kon zijn om Palpatine uit te schakelen. Ze liet daarna het woord aan haar medewerkers Ackbar en Crix Madine. Het zou haar laatste speech zijn geweest als Chief of State van de Rebel Alliance want tijdens de Battle of Endor versloegen haar troepen die van Palpatine.

Achter de schermenEdit

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki