Wikia

Yodapedia

Mos Espa

11.146pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Mos Espa
Mos Espa.jpg
Locatie
Planeet:

Tatooine

Type:

Stad

Geschiedenis
Gebouwd:

80 BBY

Mos Espa was één van de belangrijkste en grootste steden op de woestijnplaneet Tatooine. Mos Espa bevond zich aan de Noordoostelijke kant van de Xelric Draw en dichtbij de Mospic High Range en de Northern Dune Sea.

De stad werd oorspronkelijk in 80 BBY opgericht door Rodian kolonisten. Niet zo lang later arriveerden de Hutts die meteen hun intrek namen in Mos Espa. Door de komst van de Hutts bloeide de handel open terwijl Mos Eisley wegzakte tot een oord van verderf. Vreemd genoeg zag Mos Espa er soms zelfs uit als een modelstad, terwijl de Hutts uitblonken in misdaad en smokkelen. Om de schijn van Mos Espa hoog te houden, zorgden de Hutts ervoor dat andere steden de prijs moesten betalen. Kenmerkend voor Mos Espa waren de talloze straatventers, marktkramers en straatzangers die het sfeerbeeld grotendeels bepaalden.

Mos Espa 1.jpg

Straat in Mos Espa

Zeker tijdens de Galactic Republic was Mos Espa het centrum van Tatooine door de aanwezigheid van de Hutts en de bloeiende economie die zij op gang brachten. Na de komst van het Galactic Empire zakte Mos Espa weer wat weg en bloeide Mos Eisley weer open dankzij zijn talloze Docking Bays en grotere capaciteit als spaceport. Mos Espa bezat zeker en vast ook een aantal ondergrondse landingsplaatsen maar niet zoveel als Mos Eisley.

De Hutts hielden in de Galactic Republic zonder probleem de economie draaiend. Dit kwam meestal door hun illegale praktijken waaronder zelfs slavenhandel. Eén van de cruciale takken van hun economie was het Podracen en meer bepaald de jaarlijkse Boonta Eve Challenge die toeschouwers en toeristen uit de hele Outer Rim lokte. De Mos Espa Grand Arena speelde destijds een belangrijke rol in het leven in Mos Espa.

Tijdens het Galactic Empire beperkte de invloed van de Hutts zich op Tatooine tot Jabba the Hutt en vloeide het succes van economie langzaam naar het herboren Mos Eisley.

Boonta Eve.jpg

Tribunes van de Arena

Het grondplan van Mos Espa telt kronkelende straten waaronder één centrale weg die langs alle belangrijke gebouwen passeerde zoals Docking Bays, Watto’s Junkshop, het huis van Jabba the Hutt en het paleis van Gardulla the Hutt. De slavenhuisjes bevonden zich overal aan de buitenrand van de stad. Net buiten Mos Espa lag de gigantische Mos Espa Grand Arena die een hoofdrol opeiste in het leven op Tatooine in de laatste decennia van de Galactic Republic. In de arena startten immers de podraces die de racers naar allerlei gevaarlijke gebieden in de omgeving bracht zoals Beggar's Canyon en dit zorgde voor een massaspektakel bij de talloze bezoekers of sportfanaten..

Anakin Skywalker en zijn moeder Shmi Skywalker leefden gedurende zes jaar in Mos Espa totdat Anakin werd gered van de slavernij en Shmi hertrouwde. Tien jaar later keerde Anakin Skywalker terug om bij Watto uit te zoeken waar Shmi gebleven was. Mogelijk was er in die tien jaar geïnvesteerd in nieuwe ondergrondse Docking Bays.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki