Wikia

Yodapedia

Nien Nunb

10.825pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Nien Nunb
NienNunb.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Sullustan

Geslacht:

Man

Lengte:

1,79 meter

Haarkleur:

Geen

Oogkleur:

Zwart

Biografie
Thuiswereld:

Sullust

Functie:

Copiloot van de Millennium Falcon
Resistance piloot

Wapen:

Model 434 Blaster Pistol

Vervoer:

Mellcrawler
Mellcrawler II
Millennium Falcon

Affiliatie:

Rebel Alliance
Resistance

Ten Numb.jpg

Nien Nunb

Blount cockpit.jpg

Nunb, Blount en Calrissian in de Falcon

Nien Nunb was een Sullustan smokkelaar die als copiloot in de Millennium Falcon hielp om de Death Star II op te blazen en die later trouw bleef aan de Resistance.

BiografieEdit

Rebel AllianceEdit

Nien Nunb werd geboren op Sullust. Net als vele Sullustans woonde hij in de ondergrondse steden en had hij een aangeboren gave om makkelijk zijn weg te vinden en kaarten, richtingen en coördinaten te memoriseren. Dit maakte van Nien Nunb een uitstekende navigator. Bovendien was Nunb groot voor een Sullustan.

Nien Nunb geraakte voor het eerst in contact met de Rebel Alliance toen hij een enclave van Alderaanians vanop Sullust in veiligheid bracht na de Battle of Endor. Leia Organa schonk hem daarvoor de Chalcedony Waves, een eerbetoon van haar moeder. Nunb was bovendien een oude bekende van Evaan Verlaine, de piloot en adviseur van Leia tijdens die missie.

Nunb gebruikte een oude Stock Light Freighter genaamd de Sublight Queen waarmee hij als handelaar werkte voor SoroSuub Corporation en mineralen en grondstoffen vervoerde. Tijdens één van deze tochten raakte Nien Nunb bevriend met Lando Calrissian. Nunb en Calrissian werden zakenpartners en later vrienden. Zo leerde Lando om het Sullustese dialect van Nunb te verstaan. Toen SoroSuub Corporation resoluut het Galactic Empire steunde, diende hij meteen zijn ontslag en moest hij zelfs vluchten voor zijn leven.

Nunb ging echter een stap verder en begon SoroSuub Corporation te overvallen en hun goederen naar de Rebel Alliance te smokkelen op aanraden van zijn goede vriend, de raadsman Sian Tevv. Nien Nunb werd een voorbeeld voor verschillende Sullustans die zich bij hem aansloten. Ook arbeiders op Sullust begonnen meer en meer sympathie te krijgen voor Nunb en zijn kompanen. Dit duurde totdat het Galactic Empire Imperial-class Star Destroyers op Nunb en zijn vrienden afstuurden en een einde maakten aan hun smokkelaarloopbanen. Verschillende piloten verloren hun schip en zij die konden ontsnappen, vervoegden de Rebel Alliance.

Kort voor de Battle of Endor nam Nien Nunb in de Mellcrawler deel aan een gevaarlijke missie met onder andere Leia Organa om het Empire op een dwaalspoor te brengen terwijl de vloot van de Alliance nabij Sullust samenkwam. Tijdens die missie werd de Mellcrawler vernietigd, maar kon de Tydirium worden gestolen.

In 4 ABY verzamelde de Rebel Fleet nabij Sullust om de Battle of Endor te plannen. Voor deze beslissende aanval op de Death Star II in 4 ABY deed Lando Calrissian een beroep op Nien Nunb om te fungeren als copiloot in de Millennium Falcon. SoroSuub Corporation was immers van mening veranderd en steunde nu de Rebel Alliance. Nunb was aanwezig bij de briefing aan boord van Home One.

Tijdens de Battle of Endor slaagden Nien Nunb en Calrissian erin om de Death Star II te vernietigen met de Millennium Falcon met de assistentie van Wedge Antilles. Nunb hielp Lando om de Falcon succesvol naar de Reactor van de Death Star II te loodsen en daar de Concussion Missiles los te laten. Net op tijd kon de Falcon ontsnappen tot groot jolijt van Nunb en Calrissian. Voor de vernietiging van de Death Star II ontving Nien Nunb de Kalidor Crescent. Hij vierde samen feest op Endor.

Niet zo lang na de Battle of Endor hielp Nien Nunb en Lando Calrissian in de Mellcrawler II Leia Organa en Shara Bey nabij Naboo om resterende krachten van het Empire te verslaan in Operation Cinder.

ResistanceEdit

Nien Nunb bleef trouw aan Leia Organa en aan de Resistance. Nien nam succesvol deel aan de aanval op de Starkiller Base als Red Three in een T-70 X-Wing Starfighter met RP-GO als Astromech.

Nien Nunb als X-wing piloot.jpeg

Achter de schermenEdit

  • Poppenspeler Mike Quinn speelde Nien Nunb. Het Sullustese dat Nunb in de film spreekt, is eigenlijk een Keniaans dialect. Kipsang Rotich was een student die dit dialect, Haya, machtig was.
  • De naam Nien Nunb wordt vaak verkeerd geschreven, namelijk als Nien Numb.
  • De Sullustan die in Home One te zien is tijdens de briefing is Nien Nunb en niet Ten Numb. Dit werd bevestigd in Star Wars Insider 112.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki